9. Yargı paketi meclisten geçti ve kanunlaştı. Mecliste görüşülen ve kabul edilen son halinde, infaza ilişkin düzenlemeler yani ikinci kez mükerrir, 4-4 ceza indirimi ve denetimli serbestlik düzenlemeleri yok. Yani 9. yargı paketinde 4-4 ceza indirimi yok.“Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi”, 7/11/2024 tarihinde TBMM Genel Kurulunda kabul edilmiştir. Genel Kurul tarafından kabul edilen Kanun, toplam 17 farklı kanunda değişiklik veya düzenleme içermektedir. Kanun, 30 maddeden oluşmaktadır. Ayrıca geçici bir maddesi bulunmaktadır. Mecliste 30 maddeden oluşan ve 17 farklı kanunda değişiklik veya düzenleme yapan kanun teklifi hararetli tartışmalara neden oldu ve meclisten geçti. Son zamanlarda çok fazla konuşulan ve olumlu olumsuz bir çok eleştiri yöneltilen 8. yargı paketinden sonra 9. yargı paketinin meclise getirilmesi vatandaşlarda merak duygusu uyandırdı. Peki 9. yargı paketi nedir, neler getiriyor, içerisinde genel af, vergi affı var mı? Tüm bu soruların cevaplarını bu makalemizde sizlere vereceğiz. 67. Türkiye Cumhuriyeti Devleti Hükümeti Adalet Bakanı Yılmaz TUNÇ konuya ilişkin olarak son yaptığı açıklamalarda şu ifadeleri kullandı: “9. Yargı Paketi’ne ilişkin görüşmelerin ekim ayına kaldığını söyledi. Bakan Tunç, meclis açıldıktan sonra yargı süreçlerini hızlandırmaya yönelik adımlar atacaklarını sözlerine ekledi.”
Adalet Bakanı Yılmaz TUNÇ’un da söylemlerinden anlaşılacağı üzere 9. Yargı paketi Meclise ekim ve kasım ayında meclise geldi ve kabul edildi. (https://www.adalet.gov.tr/adalet-bakani-tunctan-9-yargi-paketi-aciklamasi) Casusluk faaliyetleriyle etkin mücadele amacıyla TCK’da yeni bir suç ihdas edilmesi ve cezasızlık algısının ortadan kaldırılasına yönelik düzenlemeleri de içeren 9. Yargı Paketi’nin bu hafta TBMM Başkanlığı’na sunuldu ve mecliste görüşülüyor. 30 maddeden oluşan ve 17 farklı kanunda değişiklik veya düzenleme 9’uncu Yargı Paketi mecliste kabul edildi. Buna göre;
- TMSF’nin kayyum atama yetkisi uzatılacak.
- Hakaret suçuna ilişkin önödeme, uzlaştırma ve zamanaşımı düzenlemeleri.
- Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavı ve İdari Yargı Ön Sınavı’nda soru sayısı 100’den 120’ye çıkarılacak.
- Hakim ve Savcı Yardımcılığı Mülakatı’na çağrılacak aday sayısında değişiklik yapılacak, ilan edilen kadro sayısının bir katı fazlası aday, mülakata çağrılacak.
- Uzlaşma teklifine cevap verme süresi üç günden yedi güne çıkarılmaktadır.
- Uzlaştırmacı olabilmek için hukuk fakültesi mezunu olma koşulu getirilmektedir.
- AYM’nin iptal kararları doğrultusunda yapılan düzenlemeler yeni yargı paketinde yer alacak. Mükerrer suçlarla ilgili düzenlemeler de yargı paketinde olacak.
- Anayasa Mahkemesi’nin iptal kararları doğrultusunda yapılan düzenlemeler.
- Hak arama özgürlüğünün daha etkin şekilde kullanılabilmesine yönelik düzenlemeler.
- Cezasızlık algısı ortadan kaldıracak infaz düzenlemeleri. (Taslaktan çıkarıldı)
- Tekerrür hükümlerinde değişiklik. (Taslaktan çıkarıldı)
- 4-4 ceza indirimi. (Taslaktan çıkarıldı)
- Ceza adaletinin sağlanması hedefi.
- 20 yıl ve üzeri kıdeme sahip hukukçulara sınavsız arabuluculuk.
- Uzlaşma görüşmelerinde tespit edilemeyen veya uzlaşmadan sonra ortaya çıkan zararlara ilişkin tazminat davası yolu.
- Evli kadınların kendi soyadlarını veya iki soyadı kullanabilmeleri.
- Noterlerin tatil gün ve saatlerinde çalışmasına ilişkin usul ve esaslar.
- TMSF’nin kayyum atama yetki süresinin uzatılması.
- Yabancı istihbarat örgütlerinin Türkiye’deki casusluk faaliyetlerinin önlenmesi gibi başlıklar bulunuyor.
Daha önce 8. yargı Paketi olarak da bilinen Ceza Muhakemesi Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 659 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifinde bulunan düzenlemelerden bahsetmiştik. Ancak 8. Yargı Paketi değişiklikleri beklentileri çok da karşılamamış olup birçok insan 9. Yargı paketi için beklemeye başlamıştı. Binlerce kişiyi ilgilendiren bu düzenlemede bazı maddelerin TBMM’de kabul edilmemesinin sebebi geçtiğimiz seçimler sebebiyle bir af algısı oluşturulmaması olarak gösteriliyor. Adalet Bakanı Tunç’un açıklamalarına göre yeni pakete göre, cezasızlık algısı ortadan kaldırılacak. Hak arama hürriyetinin daha etkin kullanılabilmesine yönelik uygulamalar hayata geçirilecek. Terör örgütlerinin finansmanına yönelik TMSF’nin kayyum atama yetkisi uzatılacak. 9. Yargı Paketi’nde Ceza İnfaz Sistemi ve mükerrer suçlarla ilgili düzenlemeler var. İkinci kez tekerrür hükümleri uygulanan hükümlülerle ilgili yeni düzenleme yapılacak.

9. Yargı Paketi Maddeleri
TBMM Genel Kurulu, kamuoyunda 9. Yargı Paketi olarak bilinen kanun teklifinin görüşmeleri yapıldı ve meclisten geçti. Haftalık çalışmasına 30 Ekim Çarşamba günü başlayan Genel Kurul, kamuoyunda 9. Yargı Paketi olarak bilinen Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifini ele aldı. 30 maddeden oluşan ve 17 farklı kanunda değişiklik veya düzenleme yapan kanun teklifi TBMM’de kabul edildi ve kanunlaştır. Cumhurbaşkanı tarafından resmi gazetede yayınlandı. Yargı Paketi, Türkiye’de hukuk sistemi ve yargı süreçlerini daha etkin hale getirmek amacıyla yapılan reformların bir parçası olarak yürürlüğe giren bir düzenlemeler bütünü olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu paket, adaletin daha hızlı ve etkili bir şekilde sağlanmasını, vatandaşların haklarını daha iyi korumayı ve yargı süreçlerinde şeffaflığı artırmayı hedeflemektedir. 9. Yargı Paketi, hukuki süreçleri hızlandırmak ve adaleti daha erişilebilir kılmak için çeşitli maddeler içermektedir.
9. yargı paketiyle ilgili en çok merak edilen konuların başında içerisinde hangi maddelerin olduğudur. Her ne kadar yeni yargı paketinin ne zaman meclis onayına sunulacağı veya yürürlüğe gireceği tam olarak bilinmese de yargı paketinin içeriği hakkında birtakım bilgiler kamuoyunda dolaşmaktadır. Denetimli serbestlik kurumunun uygulanmasıyla birlikte toplum nezdinde uyanan “cezasızlık” algısının ortadan kaldırılmaya çalışılacağı belirtiliyor. Bu da demek oluyor ki denetimli serbestlik kurumu daha efektif olarak işletilmeye başlatılacak ve takibi daha sıkı yapılacaktır. İkinci kez tekerrür hükümleri uygulanan hükümlülerle ilgili yeni düzenleme yapılması gündeme gelmiştir. Bunlarla beraber ceza adaletinin sağlanması ve suç işlenmesinin önüne geçilmesi amacıyla yeni düzenlemelerin getirilmesi planlanmaktadır. Ayrıca soyadı düzenlemesinin yapılması da gündemdedir. Yani 9. Yargı Paketinde;
- Anayasa Mahkemesinin İptal Kararları Doğrultusunda Yapılan Düzenlemeler:
Anayasa Mahkemesi iptal kararlarına ilişkin olarak 9 ay veya 1 yıl süre vermiş olup, söz konusu kararların bazıları kısa bir süre içinde yürürlüğe girecektir.
- Anneye de baba ile çocuk arasındaki soybağının reddi için dava açma hakkı verilmektedir. (4721 S.K. md. 286 ve 289)
- Evlilik birliği içinde doğan çocuğun koca ile olan soybağının reddi için baba olduğunu iddia eden üçüncü kişiye sınırlı bir şekilde dava açabilme hakkı tanıyan hüküm, iptal öncesi hükümler esas alınmak suretiyle muhafaza edilmektedir. (4721 S.K. md. 291)
- Evlatlığın nüfus kaydına anne ve babası olarak evlat edinenlerin adlarının yazılabilmesine imkân tanınmaktadır. (4721 S.K. md. 314)
- Ceza muhakemesinde yapılan uzlaşma görüşmeleri sırasında tespit edilemeyen veya uzlaşmadan sonra ortaya çıkan zararların tazmini için mağdura hukuk mahkemelerinde dava açabilme imkânı tanınmaktadır. (5271 S.K. md. 253)
- İdari yargıda, tek hâkimle çözümlenecek davaların ve duruşma yapılmasının zorunlu olduğu davaların belirlenmesinde dava tarihindeki parasal sınırların esas alınması ve bu parasal sınıra göre davaların tek hakimle veya heyetle görülmesi sağlanmaktadır. (2576 S.K. ek md.1)
- Birden fazla baronun bulunduğu illerde barolara gönderilecek adli yardım ödeneğinin oranı %40 yerine %30 olarak yeniden belirlenmektedir. (1136 S.K. md. 180)
- Arabuluculuk görüşmelerinin ilk toplantısına mazeretsiz olarak katılmayan tarafın, davada kısmen veya tamamen haklı çıksa bile karşı tarafın ödemekle yükümlü olduğu yargılama giderinin tamamı yerine yarısından sorumlu tutulacağı ve ayrıca bu taraf lehine tarifeye göre belirlenecek vekalet ücretinin de yarısına hükmedileceği düzenlenmektedir. (6325 S.K. md. 18/A ve 7036 S.K. md. 3)
- Adalet müfettişlerinin görev ve yetkilerine ilişkin hükümler, Anayasa değişiklikleri dikkate alınarak yeniden düzenlenmektedir. (2802 S.K. md. 100 ve 101)
- 2017 yılında yapılan düzenlemeyle orman alanlarına adli hizmet binası ve ceza infaz kurumu yapılmasına imkân veren hükmün Anayasa Mahkemesince iptal edilmesi sonrası oluşan tereddütün giderilmesi amacıyla başlamış olan projelerin devam ettirilmesine yönelik geçici bir düzenleme yapılmaktadır. (geçici md. 1)
- Hâkimler ve Savcılar Kurulu ile Anayasa Mahkemesinde görev yapan hâkim ve savcıların kadroları Kanunla düzenlenmektedir. (2 farklı kanun, 2 madde)
- Bazı Sorunların Çözümüne İlişkin Düzenlemeler:
- İstinaf kanun yolunda aynı bölge adliye mahkemesi içerisindeki hukuk daireleri arasındaki iş bölümü uyuşmazlıklarının kısa sürede giderilmesi sağlanarak dosyaların istinaf aşamasında görülme süreleri kısaltılmaktadır. (5235 S.K. md. 35/A)
- Mesleğinde 20 yıl kıdeme sahip hukukçuların arabuluculuk eğitimi almak şartıyla sınavsız olarak arabulucu olabilmesine imkân tanınmaktadır. (6325 S.K. md. 20)
- Taşınmazın aynına ilişkin icra edilebilirlik şerhi verilen arabuluculuk anlaşma belgesiyle taraflardan birinin tapu müdürlüğüne giderek tek başına tescil talebinde bulunabilmesi sağlanmaktadır. (6325 S.K. md. 17/B ve 18/B)
- Hakaret suçunun sesli, yazılı veya görüntülü bir iletiyle işlenmesi hali, uzlaştırma kapsamından çıkartılarak önödeme kapsamına alınmaktadır. Ayrıca şikâyete tabi olan hakaret suçunda şikâyet süresi, 2 yılı geçemeyecek şekilde düzenlenmektedir. (5271 S.K. md. 253, 5237 S.K. md. 73 ve 75)
- Uzlaştırmanın kovuşturma evresinde gerçekleşmesi halinde, edimin yerine getirilmesinin ileri tarihe bırakılması, takside bağlanması veya süreklilik arzetmesi durumlarında; sanık hakkında HAGB kararı yerine durma kararı verileceği ve uzlaşmanın gereklerinin yerine getirilmemesi halinde, mahkemece yargılamaya kaldığı yerden devam olunacağı hüküm altına alınmaktadır. (5271 S.K. md. 254)
- Ceza Muhakemesi Kanunu kapsamındaki uzlaştırmacıların sadece hukuk fakültesi mezunlarından olması sağlanmaktadır. Hukuk fakültesi mezunu olmayan mevcut uzlaştırmacıların hakları korunmaktadır. (5271 S.K. md. 253)
- Çocuk Koruma Kanununda düzenlenen tedbirlerin uygulanması için görevlendirilen sosyal çalışma görevlilerine yapılacak ödemenin bağlı oldukları kurum tarafından karşılanması ve bu kapsamda görev alan sözleşmeli personele de ödenek verilmesi sağlanmaktadır. (5395 S.K. md. 33)
- Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavı ve İdari Yargı Ön Sınavında soru sorulacak alanlar arasına sosyal güvenlik hukuku, milletlerarası hukuk, milletlerarası özel hukuk ve genel kamu hukuku konuları eklenmekte ve asgari soru sayısı 100’den 120’ye çıkarılmaktadır. (2547 S.K. ek md. 41)
- Açık artırma suretiyle yapılan e-satışlarda bir defaya mahsus 10 dakika olan uzama süresinin, her yeni tekliften itibaren yeniden başlamak üzere 3’er dakikalık sürelerle 1 saate kadar uzamasına imkân sağlanmaktadır. Ayrıca teklifler arasındaki farkın muhammen bedelin binde 1’i yerine binde 5’inden ve her halde 1.000 Türk lirasından az olmaması sağlanmaktadır. (2004 S.K. md. 111/b)
- Karayolları Trafik Kanunu uyarınca trafikten men edilerek alıkonulan araçlardan yediemin otoparklarında bulunup da sahipleri tarafından teslim alınmayan veya sahiplerine ulaşılamayan araçların satış usulü kolaylaştırılmak suretiyle bu araçların ekonomiye kazandırılması amaçlanmaktadır. (2918 S.K. ek md. 14)
- Vakıflar Genel Müdürlüğü ile Genel Müdürlüğün idare ve temsil ettiği mazbut vakıflar, yargı harçlarından ve teminat gösterme zorunluluğundan muaf tutulmaktadır. (5737 S.K. md. 77)
- TCK ve CMK Bakımından:
- TCK 125. madde hakaret suçunun şikayete tabi olan kısımları bakımından şikayet süresinin, her ne suretle olursa olsun fiilin gerçekleştiği tarihten itibaren iki yılı geçemeyeceği öngörülmektedir.
- Hakaret suçunu düzenleyen TCK’nın 125. maddesinin ikinci fıkrası, üçüncü fıkrasının (b) ve (c) bendi ve dördüncü fıkrası önödeme kapsamına alınmaktadır. 125 inci maddenin birinci fıkrasındaki hakaret suçunda önödeme hükümleri uygulanmayacaktır. Dolayısıyla bu suçun üçüncü fıkranın (b) ve (c) bendi kapsamında ve/veya alenen işlenmesi halinde de önödeme yoluna gidilmeyecek ve uzlaştırma hükümleri uygulanacaktır.
- Hakaret suçunu düzenleyen TCK m. 125/2 hükmü açısından uzlaştırma hükümlerinin uygulanmayacağı öngörülmektedir.
- Uzlaşma teklifine cevap verme süresi üç günden yedi güne çıkarılmaktadır.
- Uzlaşmanın sağlanması halinde, uzlaşma anında tespit edilemeyen veya uzlaşmadan sonra ortaya çıkan zararlar hariç, soruşturma konusu suç nedeniyle tazminat davası açılamayacağı düzenlenmektedir.
- Uzlaştırmacı olabilmek için hukuk fakültesi mezunu olma koşulu getirilmektedir.
- Mahkeme tarafından uzlaştırmayı düzenleyen CMK 254. maddede yapılan değişiklikle, edimin yerine getirilmesinin ileri tarihe bırakılması, takside bağlanması veya süreklilik arzetmesi halinde durma kararı verileceği, durma süresince zamanaşımı işlemeyeceği, uzlaşmanın gereklerinin yerine getirilmemesi halinde, mahkemece yargılamaya kaldığı yerden devam olunacağı hükme bağlanmaktadır.
- Türk Medeni Kanunu Bakımından:
- Soybağının reddi davasının dava açma hakkına sahip diğer kişilere açılacağı düzenlenmektedir. Soybağının reddi davası bakımından ana doğumdan, çocuk ise ergin olduğu tarihten başlayarak en geç bir yıl içinde dava açmak zorundadır şeklinde düzenlenmektedir.
- Hukuk Muhakemeleri Kanunu Bakımından:
- Parasal sınırları düzenleyen Ek m. 1’de değişiklik yapılarak, yeniden değerleme oranı sonucunda tespit edilen rakamda 10 TL değil, 1.000 TL’yi aşmayan kısımların dikkate alınmayacağı öngörülmektedir.
- Yine bunun gibi, parasal sınırların tespitiyle ilgili olarak, istinaf ve temyiz kanun yoluna başvuruda esas alınan parasal sınırda yeniden değerleme nedeniyle meydana gelen artışın, bölge adliye mahkemesinin kaldırma veya Yargıtay’ın bozma kararları üzerine yeniden verilen kararlar hakkında uygulanmayacağı, ilk karar tarihinde geçerli olan parasal sınırlar esas alınacağı hükmü getirilmektedir.
- İcra ve İflas Kanunu Bakımından:
- Elektronik ortamda yapılan açık artırma suretiyle satışlarda, mevcut durumda teklifler arasındaki fark satışa çıkarılan malın muhammen kıymetinin binde birinden az olamazken, öngörülen değişiklikle bu oran binde beşe çıkarılmakta ve her hâlde bin TL’den az olamaz şeklinde düzenlenmektedir. (İİK m. 111/b)
- Mevcut durumda açık artırmanın son dakikası içinde yeni bir teklifin verilmesi hâlinde açık artırma bir defaya mahsus olmak üzere on dakika uzatılıyor iken, öngörülen değişikle açık artırmanın üç dakika uzayacağı, uzama süresi içinde yeni bir teklifin verilmesi hâlinde açık artırma süresinin her yeni teklifin verilmesinden itibaren üç dakika uzatılacağı, son uzama süresi içinde yeni bir teklif verilmezse malın en yüksek teklif edene ihale edileceği, uzama sürelerinin toplam bir saati geçemeyeceği, bir saatlik sürenin bakanlık kararıyla kısaltılıp uzatılabileceği veya kaldırılabileceği hüküm altına alınmaktadır.
- Parasal sınırları düzenleyen Ek m. 1’de değişiklik yapılarak, yeniden değerleme oranı sonucunda tespit edilen rakamda 10 TL değil, 1.000 TL’yi aşmayan kısımların dikkate alınmayacağı öngörülmektedir.
- Yine bunun gibi, parasal sınırların tespitiyle ilgili olarak, istinaf ve temyiz kanun yoluna başvuruda esas alınan parasal sınırda yeniden değerleme nedeniyle meydana gelen artışın, bölge adliye mahkemesinin kaldırma veya Yargıtay’ın bozma kararları üzerine yeniden verilen kararlar hakkında uygulanmayacağı, ilk karar tarihinde geçerli olan parasal sınırlar esas alınacağı hükmü getirilmektedir.
- Arabuluculuk Kanunu Bakımından:
- HUAK m. 17/B’ye eklenmesi öngörülen son fıkra hükmüne göre, anlaşma belgesinin taraflarından birinin, icra edilebilirlik şerhi verilmesinden sonra tapu müdürlüğünden tescil talebinde bulunabileceği, tapu müdürlüğünce taşınmaza ilişkin mevzuatta öngörülen gerekli inceleme ve değerlendirme yapıldıktan sonra resmi senet düzenlenmeksizin tescil talebinin yerine getirileceği hükme bağlanmaktadır.
- AYM tarafından HUAK m. 18/A’nın 11. Fıkrasında kısmî iptal kararı verilmişti. İptal edilen hüküm, geçerli mazeret göstermeksizin ilk toplantıya katılmayan tarafın yargılamada haklı çıksa bile tüm yargılama giderlerinden sorumlu olduğu ve lehine vekâlet ücretine hükmedilemeyeceğine ilişkin hükümdü. Yeniden düzenlenen hükümle, davada kısmen veya tamamen haklı çıksa bile karşı tarafın ödemekle yükümlü olduğu yargılama giderlerinin yarısından sorumlu tutulacağı ve ayrıca bu taraf lehine AAÜT’ne göre belirlenen vekalet ücretinin yarısına hükmedileceği öngörülmektedir. Benzer düzenleme, İş Mahkemeleri Kanunu m. 3/12 yönüyle de yapılmaktadır.
- Taşınmazın devrine veya taşınmaz üzerinde sınırlı ayni hak kurulmasına ilişkin anlaşma belgesinin taraflarından birinin, icra edilebilirlik şerhi verilmesinden sonra tapu müdürlüğünden tescil talebinde bulunabileceği, tapu müdürlüğünce taşınmaza ilişkin mevzuatta öngörülen gerekli inceleme ve değerlendirme yapıldıktan sonra resmi senet düzenlenmeksizin tescil talebi yerine getireceği öngörülmektedir. (HUAK m. 18/B-5)
- Mesleğinde yirmi yıl kıdemi olanlar arabuluculuk sınavından muaf tutulmaktadır.
- İdari Yargılama Usulü Kanunu Bakımından:
- İstinaf kesinlik sınırı 5.000 TL’den 30.000 TL’ye çıkarılmaktadır. Temyiz sınırı 100.000 TL’den 920.000 TL’ye çıkarılmaktadır.
- İcra ve İflas Kanunu ile Hukuk Muhakemeleri Kanununda Değişiklik Yapılarak:
- Parasal sınırlarda yeniden değerleme oranında artırma yapılması sonucunda belirlenen miktarlarda 1.000 TL’nin altı dikkate alınmayacaktır. (2004 S.K. ek md. 1 ve 6100 S.K. ek md. 1)
- Bölge adliye mahkemesinin kaldırma kararı üzerine ilk derece mahkemesince verilen kararlar ile Yargıtay’ın bozma kararı üzerine yeniden verilen kararlara karşı, ilk karar tarihinde geçerli olan parasal sınırlara göre istinaf ve temyiz kanun yoluna başvurulabileceği açıkça düzenlenmek suretiyle bu kararlar bakımından istinaf ve temyiz hakkı korunarak hak arama hürriyetinin daha etkin bir şekilde kullanılabilmesine imkân tanınmaktadır. (2004 S.K. ek md. 1 ve 6100 S.K. ek md. 1)
- Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavında Sorulacak Soruların Kapsamına
- Sosyal güvenlik hukuku,
- Milletlerarası hukuk,
- Milletlerarası özel hukuk
- Genel kamu hukuku, konuları da eklenmektedir.
- İhtiyaç duyulması halinde bu alanlara, yönetmelikle yeni hukuk alanları eklenebileceği öngörülmektedir. Soru sayısı da en az yüzden en az yüz yirmiye çıkarılmıştır.
- Ceza Adalet Sisteminde İyileştirmeler
- Yargı Paketi, ceza adalet sisteminde önemli iyileştirmeler getirmektedir. Bu kapsamda, özellikle ağır ceza davalarının daha hızlı sonuçlandırılması ve sanıkların haklarının korunması hedeflenmektedir. Ayrıca, ceza infaz kurumlarındaki rehabilitasyon süreçleri de bu düzenlemelerle birlikte güçlendirilmiştir.
- 9. Yargı Paketi, kadın ve aile içi şiddetle mücadele konusunda da önemli adımlar atmaktadır. Şiddet mağdurlarının korunması ve faillerin daha hızlı yargılanması için yeni düzenlemeler getirilmiştir. Ayrıca, mağdurlara hukuki destek sağlanması ve faillerin cezalandırılmasında daha sert önlemler alınması öngörülmektedir.
- Paketin önemli bir diğer maddesi, çocuk haklarının korunmasına yöneliktir. Çocukların yargı süreçlerinde daha iyi temsil edilmesi ve haklarının korunması için özel düzenlemeler getirilmiştir. Bu kapsamda, çocuk mahkemelerinde görev yapacak uzman sayısının artırılması ve çocukların hukuki süreçlerde daha fazla destek alması sağlanmıştır.
- Dijitalleşme, 9. Yargı Paketi’nin önemli unsurlarından biridir. Yargı süreçlerinde dijital teknolojilerin kullanımı artırılarak, davaların daha hızlı ve etkin bir şekilde sonuçlandırılması hedeflenmektedir. Bu kapsamda, e-duruşma uygulamaları yaygınlaştırılmış ve dijital delillerin daha etkin kullanımı sağlanmıştır.
9. yargı paketi haziran ayında meclise sunulup eylül ayında çıkması bekleniyor. Avukat olarak net tarih veremesek de meclisin yasama dönemi sonunda tatile gireceği tatil belli olduğundan tatile girmeden çıkması bekleniyor. Bu nedenle hızlı şekilde mecliste oylamaya sunulacak. Yine 9. Yargı paketine ilişkin Adalet Bakanlığının söylemleri dahilinde yeni yargı paketinin kabul edilip edilmediği ve edildiyse de resmi gazetede yürürlüğe girip girmediği bir çok kişi için merak konusu olmuş durumdadır. Adalet Bakanının açıklamalarına göre yeni yargı paketinin çıkış tarihi hakkında henüz net bir tarih verilmese de paketin, meclise sunulacağı tarihin oldukça yakın olduğu söylenebilir. Ancak yine de yeni yargı paketinin mecliste kabul edilmeden resmi gazetede yayınlanıp yürürlüğe giremeyeceği düşünüldüğünde “yeni yargı paketi resmi gazetede yayınlandı mı” sorusuna verilecek cevap hayır yayınlanmadı olacaktır.

9. Yargı Paketi İnfaz ve Af Düzenlemesi
9. Yargı Paketi taslağının son halinde, infaza ilişkin düzenlemelerden ikinci kez mükerrir, 4-4 ceza indirimi ve denetimli serbestlik düzenlemeleri çıkarıldı. Yani infaza ilişkin düzenleme bulunmamaktadır. 9. Yargı Paketi taslağının son halinde yani mecliste kabul edilen halinde de af veya infaz düzenlemesi yoktur. Yeni yargı paketi hakkında daha fazla ve güncel bilgi edinmek için resmi kaynakları takip etmenizi öneririz. Manşet Medya yazarı Berkay Göcekli’nin yayınladığı haberde 9. Yargı Paketi’nin içeriği şu şekildedir:
- 4/4 diye tabir edilen cezanın tamamının kapalı cezaevinde infaz edilmesinin gerektiren maddenin kaldırılıp 2/3’e çekilmesi öngörülüyor. (Taslak metinde yok, çıkarıldı)
- Cezasının %40’ını tamamlayan hükümlünün açık ceza infaz kurumuna sevk edilmesi, oradan DS hükümleri uyarınca tahliye edilmesi bekleniyor. (Taslak metinde yok, çıkarıldı)
- Mevcut 1/2 – 2/3 – 3/4 – 4/4 şeklinde uygulanan infaz rejiminin 1/5 olarak suç ayrımı yapılmaksızın uygulanması hedefleniyor. (Taslak metinde yok, çıkarıldı)
- Cezasızlık algısının ortadan kaldırılması amacı ile ‘‘girdi-çıktı’’ diye tabir edilen açık ceza infaz kurumlarında 3-7 gün arasında geçirilen hükümlülük ortadan kaldırılarak, 1 ay bile ceza alan şahsın 12 gününü kapalı ceza evlerinde geçirmesi konusu üzerinde duruluyor. (Taslak metinde yok, çıkarıldı)
- Henüz kesin olmamakla beraber Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. yılına özel 5 yıl ceza indirimi de muhalefetin talepleri arasında yer alıyor. Kapalı ceza evlerinin doluluk oranını da dikkate alan adalet bakanlığı yeni düzenleme ile açık ceza evlerinde hafif suçlardan hüküm giyen mahkumları denetimli serbestliğe ayırmak suretiyle kapalıdaki yoğunluğu açıklara yönlendirme seçeneği üzerinde duruyor. (Taslak metinde yok, çıkarıldı)
- Adalet Bakanlığı’nın en çok şikayet alan konusu denetimli serbestlikte imza kaçırmadan dolayı mağdur olanların aynı mağduriyetleri yaşamaması için ‘cep telefonu’ uygulaması ile imza atma olanağını devreye 9. Yargı Paketi ile sokacağı biliniyor. (Taslak metinde yok, çıkarıldı)
- Evlenen kadınlar, salt kendi soyadlarını kullanamayacaklar: Evlenen kadın, eşinin soyadını alacak. Ancak talep etmesi halinde, kocasının soyadının önünde olacak şekilde kendi soyadını da kullanabilecektir.
- Soybağının Reddi Davasını, Anne de Açabilecek: Bilindiği üzere soybağının reddi davasını, baba ve çocuk açabilmekteydi. Yeni düzenleme ile birlikte anne de, doğumdan itibaren 1 yıllık süre içerisinde işbu davayı açabilecektir.
- Hakaret Suçunda Şikayet Süresi 2 Yıl: Şikayete tabi hakaret suçunda şikayet süresi, azami 2 yıl olarak uygulanacaktır. İşbu süre, suçun işlendiği tarihten itibaren işlenmeye başlayacaktır.
- Hakaret Suçunun; Sesli, Yazılı veya Görüntülü Bir İleti İle veya Alenen İşlenmesi Halinde Önödeme: Hakaret Suçunun; Sesli, Yazılı veya Görüntülü bir ileti ile veya Alenen işlenmesi halinde önödemeye tabi tutulacaktır. Bu suçun 5 yıl içerisinde tekrar işlenmesi halinde ise, artık önödeme hükümleri uygulanmayacak ve kamu davası açılacaktır.
- Açık Arttırma Usulünde Elektronik Ortam: Açık arttırmaların, fiziki ortamda yapılması usulüne son verilmiştir. Böylece açık arttırmalar, sadece elektronik ortamda yapılabilecektir.
- Yargıtay’ın Bozma İlamı neticesinde İstinaf/Temyiz Parasal Sınırları Değişti: Yargıtay’ın bozma kararı neticesinde yeniden verilen kararlara karşı, ilk karar tarihindeki İstinaf/Temyiz parasal sınırları dikkate alınacaktır.
- İcra Edilebilirlik Şerhi Verilen Arabuluculuk Anlaşma Belgesi: İcra edilebilirlik şerhi verilen arabuluculuk anlaşma belgesine dayanılarak tapu müdürlüklerinden tescil talebinde bulunmak mümkün hale getirilmiştir.
- Arabuluculuğa katılmayan Tarafın Sorumluluğu: Arabuluculuk toplantısına katılmayan taraf, dava neticesinde kısmen veya tamamen haklı çıkmış olsa dahi, karşı tarafın ödemek zorunda olduğu giderlerin yarısını ödemekle sorumlu tutulacak ve yalnızca lehine hükmedilmesi gereken vekalet ücretinin yarısına hükmedilecektir.
- 20 Yıl Kıdeme Sahip Avukat Arabulucu Olabilecek: İşbu düzenleme, kıymetli meslektaşlarımızı ilgilendirmektedir. Düzenlemeye göre, meslekte 20 yıl kıdeme sahip meslektaşlarımız, yazılı sınava tabi tutulmaksızın Arabulucu olarak görev yapabileceklerdir.
- Hukuk ve İdari Yargı Sınavlarında Değişiklik: Kanun teklifi, Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavı ve İdari Yargı Ön Sınavı’nda konu ve soru sayısının artırılmasını öngörüyor. Sosyal güvenlik hukuku, milletlerarası hukuk, milletlerarası özel hukuk ve genel kamu hukuku gibi konularda da sorular yer alacak ve toplam soru sayısı 100’den 120’ye çıkarılacak.
- Hükümlülerin Eğitim Hakkı Genişletiliyor: Hükümlülerin örgün ve yaygın öğretim hakkının kapsamı genişletilecek. Kapalı cezaevlerindeki iyi halli hükümlüler, kurum içindeki örgün öğretim programlarına devam edebilecekler. Sınavlar, çevrim içi ve yüz yüze yapılabilecek ve merkezi sınavlara katılabilecekler. Eğitim esasları, Adalet Bakanlığı tarafından Millî Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulu (YÖK) görüşü alınarak belirlenecek.
- Casuslukla Mücadelede Yeni Suç Tanımları: Teklifle, casusluk faaliyetleriyle etkin mücadele amacıyla Türk Ceza Kanunu’na (TCK) yeni bir suç tanımlaması eklenecek. “Devlet Sırlarına Karşı Suçlar ve Casusluk” bölümüne eklenen yeni madde ile devletin güvenliği veya siyasi yararları aleyhine suç işleyenler için 3 yıldan 7 yıla kadar hapis cezası öngörülüyor. Savaş dönemlerinde işlenen suçlar için ceza 8 yıldan 12 yıla kadar çıkacak. Stratejik öneme sahip birimlerde görev yapanlar tarafından işlenmesi durumunda ise ceza bir kat artırılacak. Bu suçlar için kovuşturma, Adalet Bakanı’nın iznine bağlı olacak.
Yargı Paketi, Türkiye’nin adalet sistemine yönelik önemli değişiklikler getirecek gibi görünüyor. Bu paket, infaz düzenlemelerinden, denetimli serbestlik uygulamalarına, soyadı haklarından hakim ve savcıların terfi sistemine kadar bir dizi konuyu ele alıyor. Ancak, bu bilgilerin kesin olmadığını ve medya iddialarına dayandığını unutmayın. Yeni yargı paketi hakkında daha fazla ve güncel bilgi edinmek için resmi kaynakları takip etmenizi öneririz. Adalet sistemimizdeki bu potansiyel değişikliklerin, hükümlüler, avukatlar ve genel halk üzerinde ne gibi etkileri olacağını zaman gösterecek. Bu süreci yakından takip etmeye devam edeceğiz.

9 cu yargi paketi ne zaman cıkcak ceza yatmakdan bezdum