Genel af, TCK 65/1. maddesinde düzenlenmiştir. Genel af, genel kamu davasının, hükmedilen cezanın veya cezaların bu cezaların sonuçlarının bütün neticeleri ile ortadan kaldırılmasına denir. Genel af çıkması halinde, genel af kapsamına giren suça ilişkin olarak devam eden bir soruşturma var ise dava açılmaz, dava açılmış ise, düşme kararı verilir, kesinleşen bir dosya ise infaz edilemez, infaza başlanmış ise sona erdirilir. Genel af yasası, hem cezayı hem suçu ortadan kaldıran bir hukuki müessese olup, Meclis gündeminde yer almasının yanı sıra 2025 yılında çıkarılması beklenmeyen bir durumdur.
Her ne kadar öncesinde Covid-19 sürecinde denetimli serbestlikten yararlanamayan kişiler hakkında bir düzenlemeye gidilmesi beklense de konu hakkında, Adalet Bakanı Yılmaz Tunç bazı açıklamalarda bulunmuştur. Bu açıklamalar ışığında gündeme kısmi affın genel affa dönüşüp dönüşmeyeceği, 2025 yılında bir af kanununun meclisten geçip geçmeyeceği gelmiştir.
Af, davanın veya cezanın düşürülmesini sağlayan, sanığın cezaevine girmesini, girmişse çıkmasını sağlayan bir müessese olduğundan, suçlar karşısında cezaya hükmetme yetkisini ortadan kaldıran ya da hükmedilmiş cezaların kısmen veya tamamen infazına engel olan veya hükmedilmiş cezanın hafifletilmesi sonucunu doğuran düzenlemedir. Gelinen noktada cezaevlerindeki doluluk ve ailelerin beklentileri sebebiyle 10. yargı paketinde genel affa ilişkin hükümlerin yer alması TBMM komisyonunun gündemine alınmıştır. Kadim Hukuk ve Danışmanlık olarak bu yazımızda genel af yasasının ne olduğundan bahsedip, 2025 yılında genel af yasası çıkacak mı sorularına yanıt vereceğiz.
Af Nedir?
Af, suç işlemiş bireylerin ceza veya cezalarının bir kısmından muaf tutulması ya da affedilmesi anlamına gelir. Yasal bir düzenleme ile, belirli suçlardan dolayı verilen cezaların kaldırılması veya hafifletilmesine denir. Af, davanın veya cezanın düşürülmesini sağlayan, sanığın cezaevine girmesini, girmişse çıkmasını sağlayan bir müessesedir. Diğer bir tanımla af, suçlar karşısında cezaya hükmetme yetkisini ortadan kaldıran, hükmedilmiş cezaların kısmen veya tamamen infazına engel olan ya da hükmedilmiş cezanın hafifletilmesi sonucunu doğurur.
Kural olarak af tasarrufunun konusu sınırsızdır. Kanun koyucu her türlü suçu af kapsamına alabilir. Bunun tek istisnası orman suçları ile ilgilidir. Orman suçları dışındaki tüm suçların af kapsamına alınması mümkündür. Af tamamen milli karakterdedir, ülke içinde kovuşturma olanağı bulunan suçlar affedilebilir. Bir ülkede çıkarılan affın başka bir ülke açısından sonuç doğurması söz konusu olamaz. Af kanununda açık bir hüküm yer almadığı sürece, yalnızca adli cezaları kapsar, disiplin cezaları, zabıta tedbirleri gibi cezaları kapsamaz. Ancak af kanunu ile bunların da kapsama alınması mümkündür. Af, Türk Ceza Kanunu madde 65’de;
- Genel af halinde, kamu davası düşer, hükmolunan cezalar bütün neticeleri ile birlikte ortadan kalkar.
- Özel af ile hapis cezasının infaz kurumunda çektirilmesine son verilebilir veya infaz kurumunda çektirilecek süresi kısaltılabilir ya da adlî para cezasına çevrilebilir.
- Cezaya bağlı olan veya hükümde belirtilen hak yoksunlukları, özel affa rağmen etkisini devam ettirir.
şeklinde belirtilmiştir.

Af Çeşitleri Nelerdir?
Af ile kişisel haklar kapsama alınamaz. Daha açık bir deyişle özel hukuka ilişkin hakların şahsi hak sahibi tarafından istenmesi, af kanunu ile bertaraf edilemez. Anayasamızın ve TCK’nın düzenlemesine bakıldığında iki çeşit af olduğu görülecektir. Bunlar;
- Genel af: Kamu davasının düşmesi veya ceza mahkumiyetinin tüm neticeleriyle birlikte ortadan kalkması sonucunu doğuran bir ceza hukuku düzenlemesidir. (TCK 65/1. madde)
- Özel af: Kesinleşmiş hapis cezasının cezaevinde infaz edilmesinden vazgeçilmesi veya cezaevinde infaz edilecek sürenin azaltılması veya hapis cezasının adli para cezasına çevrilmesini sağlayan bir ceza hukuku kurumudur. (TCK 65/2. madde)
Genel Af Nedir?
Genel af, TCK’nın 65/1. maddesini göz önünde tutarak, kamu davasının düşmesi ve hükmolunan cezaların bütün sonuçlarıyla birlikte ortadan kalkmasını sağlayan af olarak tanımlamak mümkündür. Kamu davasını, hükmolunmuşsa cezaları ve mahkumiyetin bütün sonuçlarını ortadan kaldıran af, bir tek kişi hakkında çıkarılmış olsa bile genel aftır.
Bir affın genel af niteliğinde olup olmadığının tespitinde belirleyici olan birçok kimse hakkında çıkarılmış olması veya tüm suçları kapsaması değil, bu af ile cezaların ve mahkumiyetin bütün sonuçlarının ortadan kaldırılıp kaldırılmadığıdır. Genel af ile tüm suçlar ve suçlular affedilebileceği gibi, bir kısım suçlar ve suçluların affı da mümkündür.
Genel af halinde;
- Şüpheli hakkında kamu davası açılmamış ise, şüphelinin işlediği fiilin suç olma vasfı ortadan kalktığından dava açılmaz,
- Kamu davası açılmış ancak kesinleşmemiş ise kamu davasının düşürülmesine karar verilir. Sanık yargılama giderlerine mahkum edilmez.
- Fail hakkında verilen mahkumiyet kararı kesinleştikten sonra genel affın çıkması halinde, hükmolunan ceza sonuçlarıyla birlikte ortadan kalkar ve kişi o suçu hiç işlememiş gibi bir hale gelir.
Genel Affın Kriterleri ve Etkileri
- Kanunda affa tabi suçların hukuki nitelendirilmesi gösterilmişse, bu suçlardan aynı ismi taşıyan benzer fiiller, suçların kasıtlı ve taksirli halleri, artırıcı ve hafifletici nitelikli hallerinin af kapsamında olduğu kabul edilir.
- Ortada bileşik suç var ise, af kanununda bu bileşik suç affa uğrayan suçlar arasında sayılmamış ise, bileşik suçu oluşturan suçlar af kapsamına girse bile bileşik suçun affa uğradığı kabul olunamaz.
- Affın, failin belli şartları yerine getirmesi şartı ile uygulanabileceği öngörülmüş olabilir. Bu şartlar; suçtan zarar görenin zararını tazmin, eski hale getirme veya aynen iade suretiyle giderilmesi, failin belli süre içerisinde teslim olmasını, müsadereye tabi eşyanın teslim edilmesini belirtebilir.
- Genel affa uğramış ceza, tekerrüre esas alınmaz, seçenek yaptırıma çevirmeye, ertelemeye, kamu davasının açılmasının ertelenmesine, hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına engel olmaz.
- Açık bir hüküm yoksa disiplin cezalarının uygulanmasına engel olmaz.
- Malların geri alınması ve uğranılan zararın tazmini için açılan şahsi hak davasını etkilemez.
Genel Affın Hukuki Sonuçları Nelerdir?
Genel affın hukuki sonuçları aşağıdaki gibi sıralanabilir;
- Ceza soruşturması varsa takipsizlik kararı verilir.
- Kamu davası varsa kamu davasını düşürür.
- Tutukluluk hali mevcutsa tahliye kararı verilir.
- Adli sicil kaydından, genel affa uğrayan suçlar silinir.
- Kesinleşen mahkumiyetler ortadan tamamen kalkar.
- Verilen disiplin cezası varsa ortadan kaldırılır.
- Genel affa uğrayan suç hakkında tekerrür hükümleri uygulanmaz.
Türkiye siyasetinin gündeminde son yıllarda vergi, mali ve öğrenci afları oldukça fazla yer almış olsa da ceza afları son 22 yıldır ülke gündemini pek meşgul edemedi. En son 2020’de genel af Türkiye’de gündem olmuş ancak uygulanmamış, infaz düzenlemesi uygulanarak birçok kişi serbest kalmıştı. Türkiye’de 1921’den bu yana kapsamı değişiklik gösteren toplam 52 adet af kanunu ve 7 adet genel af çıktı.

Özel Af Nedir?
Özel af konusunda 5237 sayılı Türk Ceza Yasası’nın 65. maddesi “Özel af ile hapis cezasının infaz kurumunda çektirilmesine son verilebilir veya infaz kurumunda çektirilecek süresi kısaltılabilir ya da adlî para cezasına çevrilebilir” (2. fıkra), “Cezaya bağlı olan veya hükümde belirtilen hak yoksunlukları, özel affa rağmen etkisini devam ettirir” (3. fıkra) şeklinde tanımlanan hukuki bir durumdur. Dolayısıyla özel af, sadece cezaya tesir eden ve fiilin “suç” vasfını etkilemeyen; bir başka anlatımla, kesinleşmiş bir cezayı ortadan kaldıran, hafifleten veya başka cezaya çeviren bir tasarruftur.
Genel af gerçekleşmiş veya gerçekleşecek olan ceza mahkûmiyetinin, hiç gerçekleşmemiş gibi tüm hüküm ve sonuçlarını ortadan kaldıran bir kurum iken; özel af, ceza mahkûmiyetinin hüküm ve sonuçlarını tamamen ortadan kaldırmayan, sadece cezanın niteliğine ve miktarına ilişkin bir kurumdur. Genel af kesin hükmün öncesine veya sonrasına müdahale edebilirken, özel af kesin hükmün sonrasına müdahale eder ve sadece cezanın infazıyla ilgili sonuçlar doğurur. Gerek özel gerekse genel af, bir veya birkaç kişi hakkında çıkarılabileceği gibi belirli suçları işlemiş bütün mahkûmlar hakkında da çıkarılabilir.
Özel Affın Kriterleri ve Etkileri
- Belli suçlardan açılan davaların belli süre ertelenmesi gibi davayı geri bırakan haller yer alabileceği gibi, bazı cezaların da ortadan kaldırılması, azaltılması veya değiştirilmesi de söz konusu olabilir.
- Ceza tamamen ortadan kaldırılmış ise cezanın infazına başlanmaz,
- Cezanın infazına başlanmış ise son verilir.
- Ceza infaz edilmişse, cezanın iadesi mümkün değildir.
- Cezanın hafifletilmesi söz konusu ise hangi oranda hafifletildiği veya cezanın ne kadarının çekilmesi gerektiği belirtilir.
- Cezanın niteliği değişmişse değişen cezanın infazı gerekir
- Davanın ertelenmesine ilişkin ise mahkeme tarafından erteleme kararı verilir
- Cezanın affedilmesi, azaltılması veya paraya çevrilmesi niteliğinde ise müsadere kararı verilmesine engel olmaz
- İnfaz aşamasında çıkmışsa, cezaya bağlı veya hükümde belirtilen hak yoksunlukları varlıklarını devam ettirir
- Seçenek yaptırıma çevrilmeye, ertelemeye, kamu davasının açılmasının ertelenmesine, hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına engel olabilir
- Özel affa uğramış cezalar tekerrüre esas alınabilir.
Özel Affın Hukuki Sonuçları Nelerdir?
Özel afta mahkumiyet etkisini devam ettirdiğinden mahkumiyetin hukuki sonuçları ortadan kalkmaz. Özel af, cezanın infaz aşamasına etki etmektedir. Özel affın hukuki sonuçları türüne göre aşağıdaki gibidir;
- Hapis cezasının infaz kurumunda çektirilmesine son verilebilir.
- İnfaz kurumunda çektirilecek süresi kısaltılabilir.
- Hapis cezası adlî para cezasına çevrilebilir.
Bu makalemizde; genel af nedir, özel af nedir, genel ve özel affın hukuki sonuçları nelerdir, affın hukuki dayanağı nedir, af çıkarma yetkisi kime aittir, genel aftan kimler yararlanamaz, Türkiye’nin genel af süreçleri, 2025 yılında af, 2025 yılında af çıkacak mı, 2025’te çıkacak af kimleri kapsayacak, 2025 yılında af hangi suçları kapsayacak, 2025 yılı yeni infaz düzenlemesi, 2025 yılında genel af çıkarsa ne olur, gibi konulara açıklık getirdik.

2025 Yılında Af Çıkacak Mı?
2025 yılında genel veya özel bir af çıkacak mı konusunda henüz net bir gelişme kaydedilmemiş olup bakanların ve siyasilerin yaptığı açıklamalar af bekleyenleri gün geçtikçe umutlandırmaktadır. Yargı paketi çalışmaları Adalet Bakanlığınca sürerken genel af iddiaları kamuoyunun gündemine geldi.
Adalet Bakanı Yılmaz Tunç, AK Parti kongresinde katıldığı TV yayınında, basına yansıyan “kısmi af” düzenlemesi iddialarına ilişkin soruyu şu şekilde yanıtladı.Tunç, Kovid yasası olarak bilinen ve 31 Temmuz 2023 itibarıyla cezası kesinleşmiş olanların yararlandığı düzenlemeden, bu tarihten önce suç işlemiş olup da o dönemde cezası kesinleşmemiş olanların da yararlanmasını sağlayacak bir düzenleme yapılabileceğinin sinyalini verdi. Tunç, “Suç tarihi bakımından cezaevinde bulunanlardan daha önce suç işleyenler bundan yararlanamadı. Bu konuda onların bir talepleri var. Bunun takdiri TBMM’de. Burada eşitlik ilkesi açısından bir düzenleme yapılabilir, ama bu bir af değil” dedi.
2025 Af Yasası Ne Zaman Çıkacak?
2025 yılında mahkumlara af çıkıp çıkmayacağına dair kesin bir bilgi veya resmi açıklama bulunmamaktadır. Her ne kadar gündeme sürekli gelse de, 2025 yılında bir son dakika affı Meclisteki görüşmelerden de görüleceği üzere beklenmemektedir. Ancak Adalet Bakanı Yılmaz Tunç’un af sinyalleri vermesi gündeme sürekli af yasasını getirmektedir.
Af çıkarılması, siyasi bir karardır ve birçok faktöre bağlı olarak değişebilir. Çünkü kararı Türkiye Büyük Millet Meclisi vermektedir. Ancak, bu gelişmelerin kesin olarak af çıkacağı veya çıkmayacağı anlamına gelmediğini tekrar belirtmek önemlidir. Türkiye Büyük Millet Meclisi af konusunda karar verirken bir çok faktörü göz önünde bulunduracaktır. Bu faktörler şunlardır:
- Siyasi iklim: Hükümetin ve siyasi partilerin af konusundaki tutumu, af çıkıp çıkmayacağını etkileyen önemli bir faktördür.
- Toplumsal talep: Toplumda af konusunda yoğun bir talep varsa, bu durum af çıkma ihtimalini artırabilir.
- Cezaevlerinin doluluk durumu: Cezaevlerinin kalabalık olması ve kapasite sorunu gibi durumlar da af çıkma ihtimalini etkileyebilir.
- Suç türleri ve mahkumların durumu: Af kapsamına alınacak suç türleri ve mahkumların durumu da af çıkma ihtimalini etkileyen faktörler arasındadır.
- Yaklaşan seçimler: 2024 ve 2025 yılı da seçimler yapıldığı için gelecek 4-5 yıllık süreçte seçim olması beklenmiyor.
Covid-19 Yasası Nedir?
Covid-19 sürecinde yürürlüğe giren 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanuna eklenen geçici 9. madde kapsamında; terör ve örgütlü suçlar dışında, denetimli serbestlik hususunda yeni bir düzenleme getirilmiştir. Bu düzenlemeye göre 14 Nisan 2020 tarihinden itibaren mahkumların izin süreleri her iki ayda bir uzatılmış ve sonrasında 15 Temmuz 2023’te Resmi Gazete’de yayımlanan Geçici 10. Madde ile belirli şartları sağlayan mahkûmlara açık ceza infaz kurumuna üç yıl erken ayrılma hakkı tanınmıştı.
5275 Sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun’a 7242 sayılı Kanun ile eklenen Geçici 9. Madde ile açık ceza infaz kurumlarında bulunan veya açık ceza infaz kurumlarına ayrılmaya hak kazanan kişilerle denetimli serbestlik tedbiri uygulanmak suretiyle cezalarının infazına karar verilen yükümlü kişilerin 2 ay süreyle izne ayrılmasına ilişkin bir düzenleme getirilmiştir. Bununla birlikte yapılan düzenleme ile, 14 Nisan 2020 tarihinden itibaren Covid-19 izninde olan mahkumların izin süreleri her 2 ayda bir uzatılmıştı.
Daha sonra yapılan bir düzenleme ile 5275 sayılı Kanun’un Geçici 10. maddesinin 6. fıkrası ile ise iyi hâl şartına yer vermeksizin 31/7/2023 tarihi itibarıyla kapalı ceza infaz kurumlarında bulunan hükümlülerin gerekli şartları sağlamaları hâlinde açık ceza infaz kurumuna 3 yıl erken ayrılabilecekleri ifade edilmiş olup bu husus Geçici 10. Madde 15/07/2023 tarihli Resmi Gazete yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Yeni İnfaz Kanunu Değişikliğinin Uygulanacağı Kişiler
Covid-19 Pandemi sürecinde açık cezaevinde bulunan mahkûmlara getirilen denetimli serbestlik uygulamasının kapsamının genişletileceğine ilişkin görüşmeler gündeme getirilmiş olup, Meclis’te yeni yargı paketine eklenmesi de görüşülmektedir. Söz konusu düzenlemenin kabul edilmesi halinde, 31 Temmuz 2023 tarihinden önce suç işlemiş ve denetimli serbestliğe ayrılmasına beş yıl veya daha az süre kalan mahkûmlar, kalan cezalarını dışarıda tamamlayabilecektir. Bu düzenlemeden önceki düzenlemede yalnızca 31 Temmuz 2023 tarihi itibariyle cezası kesinleşmiş olan kişilerin faydalanacağı düzenlenmişken, getirilen düzenleme ile bu sınır genişletilmiştir.
Covid-19 süreci tüm dünyayı etkilediği gibi ülkemizi de çok yoğun bir şekilde etkilemiş ve çeşitli alanlarda yeniliklere gidilmiştir. TBMM Genel Kurulu’nda yapılan görüşmeler çerçevesinde, infaz düzenlemesine ilişkin kanun 14 Temmuz 2023 tarihinde kabul edilmiş ve 15 Temmuz 2023 tarihinde yayınlanan Resmi Gazete ile yürürlüğe girmiştir. Söz konusu düzenlemeler çerçevesinde 10 kanunda da değişiklik yapılmış ve 15 Temmuz 2023 tarihli Resmi Gazete ile 13/12/2004 tarihli ve 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun’a geçici 10. Madde eklenmiştir. Bu maddeye göre yapılan düzenlemeler;
- 31/7/2023 tarihi itibarıyla geçici 9 uncu maddenin beşinci fıkrası uyarınca Covid-19 salgın hastalığı nedeniyle izinde bulunan hükümlüler, izin bitimini takip eden onbeşgün içinde infaz işlemlerinin devam ettiği kurumlara dönmek zorundadır.
Birinci madde hükmü ile Covid salgını nedeniyle açık hapishanelere ayrılmaya hak kazanarak izinde sayılan mahkumların kanunda belirtilen madde ile tekrar kurumlara dönmesi gerektiği belirtilmiştir.
- 31/7/2023 tarihi itibarıyla geçici 9 uncu maddenin beşinci fıkrası uyarınca Covid-19 salgın hastalığı nedeniyle izinde bulunan ve ilgili mevzuat uyarınca cezalarının denetimli serbestlik tedbiri uygulanmak suretiyle infazına beş yıl ve daha az süre kalan hükümlülerin talebi aranmaksızın, cezalarının koşullu salıverilme tarihine kadar olan kısmının denetimli serbestlik tedbiri uygulanmak suretiyle infazına infaz hakimi tarafından karar verilebilir.
İkinci fıkra hükmüne göre covid izninde bulunan, denetimli serbestlik hakkından yararlanmaya beş senesi ve daha az süresi kalan mahkumların tekrar hapishaneye dönmemesi ve kalan sürelerini denetimli serbestlik şeklinde geçirerek infaz etmeleri düzenlenmiştir.
- Yukarıdaki fıkralar uyarınca, izinden dönecek hükümlüler ile hakkında denetimli serbestlik kararı verilecek hükümlülere ilişkin hususlar, Adalet Bakanlığının resmî internet sitesinde duyurulur.
Üçüncü fıkra ile yapılan düzenlemelerin Adalet Bakanlığı’nın internet sitesinden duyurulacağı belirtilmiştir.
- 105/A maddesi kapsamında denetimli serbestlik tedbiri uygulanmak suretiyle cezası infaz edilip geçici 9 uncu maddenin beşinci fıkrası uyarınca Covid-19 salgın hastalığı nedeniyle 31/7/2023 tarihi itibarıyla izinde bulunan hükümlüler, koşullu salıverilme tarihine kadar olan süreleri 105/A maddesinin beşinci fıkrasında belirtilen yükümlülüklere tabi olmadan geçirirler.
Dördüncü fıkra düzenlemesi ile birlikte hapis cezasını 105/A maddesi kapsamında denetimli serbestlik tedbiri uygulanarak infaz edilip 31/07/2023 tarihi ile covid izninde bulunan mahkumların, denetimli serbestlik tedbiri uygulanması ile geçirilecek süreleri yükümlülüklere tabi olmadan geçirmeleri düzenlenmiştir.
- Geçici 9 uncu maddenin altıncı fıkrası uyarınca açık ceza infaz kurumuna gönderilen hükümlüler, 31/7/2023 tarihi itibarıyla açık ceza infaz kurumuna ayrılmış sayılır.
Beşinci fıkra kapsamında belirtildiği üzere geçici 9. Maddenin 6. Fıkrası “Türk Ceza Kanununun İkinci Kitap Dördüncü Kısım Dördüncü, Beşinci, Altıncı ve Yedinci Bölümünde tanımlanan suçlar, Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlar ve örgüt faaliyeti kapsamında işlenen suçlar hariç olmak üzere, toplam hapis cezası on yıldan az olanlar bir ayını, on yıl ve daha fazla olanlar ise üç ayını kapalı ceza infaz kurumunda geçirmiş olan iyi hâlli hükümlülerden ilgili mevzuat uyarınca açık ceza infaz kurumlarına ayrılmalarına bir yıl veya daha az süre kalanlar, talepleri hâlinde açık ceza infaz kurumlarına gönderilebilirler. Bu hükümlüler, açık ceza infaz kurumlarında barındırılır. İlgili mevzuat uyarınca açık ceza infaz kurumlarına ayrılmaya, beşinci fıkrada belirtilen süreler içinde hak kazandıkları takdirde beşinci fıkra uyarınca izinli sayılırlar. Beşinci fıkrada belirtilen sürenin tamamlanmasından sonra ise açık ceza infaz kurumlarına ayrılmaya hak kazanıp kazanmadıklarına bakılmaksızın, 95 inci maddede düzenlenen izin hakkından yararlanırlar. Bu fıkra hükmü 31/7/2023 tarihine kadar uygulanır.” Şeklinde belirtilmiştir. Geçici 10.maddenin beşinci fıkrasında belirtilen mahkumların şartları sağlamaları durumunda açık ceza infaz kurumuna gönderileceği belirtilmiştir.
- Türk Ceza Kanununun İkinci Kitap Dördüncü Kısım Dördüncü, Beşinci, Altıncı ve Yedinci Bölümünde tanımlanan suçlar, Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlar ve örgüt faaliyeti kapsamında işlenen suçlar hariç olmak üzere, 31/7/2023 tarihi itibarıyla kapalı ceza infaz kurumlarında bulunan hükümlülerden, toplam hapis cezası on yıldan az ise bir ayını, on yıl ve daha fazla ise üç ayını bu kurumlarda geçirip ilgili mevzuat uyarınca açık ceza infaz kurumlarına ayrılmasına üç yıl veya daha az süre kalanlar, bu şartların oluştuğu tarih itibarıyla açık ceza infaz kurumlarına ayrılabilir. Bu hükümlüler ile 31/7/2023 tarihinde geçici 9 uncu maddenin altıncı fıkrası kapsamında açık ceza infaz kurumunda bulunan hükümlüler, talepleri hâlinde en az üç ay açık ceza infaz kurumunda kalmış olmak şartıyla ilgili mevzuat uyarınca cezaların denetimli serbestlik tedbiri altında infazı uygulamasından üç yıl erken yararlandırılır.
Altıncı fıkra kapsamında infaz rejimi değişikliği hakkı bulunmayan suç türleri olarak,
- Devlete ve Millete Karşı Suçlar
- Devletin Güvenliğine Karşı Suçlar
- Anayasal Düzene ve Bu Düzenin İşleyişine Karşı Suçlar
- Devlet Sırlarına Karşı Suçlar
- Milli Savunmaya Karşı Suçlar
- Terörle Mücadele Kapsamına Giren Suçlar
- Örgüt Faaliyeti Kapsamına Giren Suçlar belirtilmiştir. Belirtilen suçlar haricindeki suçlardan mahkum olanlar hakkında kapalı infaz kurumundan açık infaz kurumuna geçiş süreleri , açık infaz kurumunda bulunanların ise ne zaman denetimli serbestlik tedbirinden faydalanabileceği belirtilmiştir.
- Altıncı maddede sayılan hükümler 31/7/2023 tarihi itibarıyla;
a) Hapis cezasının infazı 16, 16/A ve 17 ncimaddeleri kapsamında ertelenmiş olan,
b) Hapis cezasının infazı durdurulmuş olan, hükümlüler hakkında da uygulanır.
Yedinci fıkra kapsamında belirtilen;
- İnfaz Kanunu 16. Maddesi ile hapis cezasının hastalık nedeniyle ertelenmesi,
- İnfaz Kanunu 16/A maddesi ile çocuğun hastalığı nedeniyle kadın hükümlünün cezasının infazının ertelenmesi,
- İnfaz Kanunu 17. Maddesi ile hükümlünün isteğiyle ertelenmiş olan ve hapis cezasının infazı durdurulmuş olan mahkumlar hakkında kapalı infaz kurumundan açık infaz kurumuna geçiş süreci, açık infaz kurumunda bulunanların denetimli serbestlik hükümlerinden faydalanmaya başlayacağı belirtilmiştir.
- Koşullu salıverilmenin geri alınması nedeniyle 31/7/2023 tarihi itibarıyla cezası aynen infaz edilen veya ikinci defa mükerrirolup 31/7/2023 tarihi itibarıyla bu cezanın infazı için ceza infaz kurumunda bulunan hükümlülerin bu cezalarının infazı bakımından altıncı fıkra hükümleri uygulanmaz. Bu hükümlülerin 31/7/2023 tarihi itibarıyla kesinleşmiş ancak infaz edilmemiş diğer hapis cezaları bakımından altıncı fıkra hükümleri uygulanır.
Sekizinci fıkra kapsamında , İnfaz Kanunu 107. Madde 12. Fıkrası kapsamında düzenlenen şartların oluşması ve mahkuma uygulanan koşullu salıverilme tedbirinin geri alınması durumunda veya ikinci kez mükerrirlik durumunda altıncı fıkra kapsamında uygulanan tedbirlerin uygulanmayacağı belirtilmiştir. Ancak infaz düzenlemesi uygulanacağı tarih itibarı ile kesinleşip infaz edilmemiş hapis cezaları bakımından uygulama bulacaktır.
Yeni İnfaz Kanunu Değişikliğinin Uygulanmayacağı Suçlar Nelerdir?
- Devletin Güvenliğine Karşı Suçlar;
- Devletin birliğini ve ülke bütünlüğünü bozmak (TCK m.302)
- Düşmanla İşbirliği Yapmak (TCK m. 303)
- Devlete Karşı Savaşa Tahrik (TCK m. 304)
- Temel Milli Yararlara Karşı Faaliyette Bulunmak İçin Yarar Sağlama(TCK m. 305)
- Yabancı Devlet Aleyhine Asker Toplama (TCK m. 306)
- Askeri Tesisleri Tahrip ve Düşman Askeri Hareketleri Yararına Anlaşma (TCK m. 307)
- Düşman Devlete Maddi Ve Mali Yardım(TCK m. 308)
- Anayasal Düzene ve Bu Düzenin İşleyişine Karşı Suçlar
- Anayasayı İhlal (TCK m. 309)
- Cumhurbaşkanına Suikast ve Fiili Saldırı(TCK m. 310)
- Yasama Organına Karşı Suç (TCK m. 311)
- Hükümete Karşı Suç (TCK m. 312)
- Türküye Cumhuriyeti Hükümetine Karşı Silahlı İsyan (TCK m. 313)
- Silahlı Örgüt (TCK m. 314)
- Silah Sağlama (TCK m. 315)
- Suç İçin Anlaşma (TCK m. 316)
- Milli Savunmaya Karşı Suçlar
- Askeri Komutanlıkların Gaspı (TCK m. 317)
- Halkı Askerlikten Soğutma (TCK m. 318)
- Askerleri İtaatsizliğe Teşvik (TCK m. 319)
- Yabancı Hizmetine Asker Yazma, Yazılma(TCK m. 320)
- Savaş Zamanında Emirlere Uymama (TCK m. 321)
- Savaş Zamanında Yükümlülükler (TCK m. 322)
- Savaşta Yalan Haber Yayma (TCK m. 323)
- Seferberlikle İlgili Görevin İhmali (TCK m. 324)
- Düşmandan Unvan ve Benzeri Payeler Kabulü (TCK m. 325)
- Devlet Sırlarına Karşı Suçlar ve Casusluk
- Devletin Güvenliğine İlişkin Belgeler(TCK m. 326)
- Devletin Güvenliğine İlişkin Belgeleri Teslim Etme(TCK m. 327)
- Siyasal Ve Askeri Casusluk (TCK m. 328)
- Devletin Güvenliğine ve Siyasal Yararına İlişkin Belgeleri Açıklama(TCK m. 329)
- Gizli Kalması Gereken Belgeleri Açıklama (TCK m. 330)
- Uluslararası Casusluk (TCK m. 331)
- Askeri Yasak Bölgelere Girme (TCK m. 332)
- Devlet Sırlarından Yararlanma, devlet Hizmetinde Sadakatsizlik (TCK m. 333)
- Yasaklanan Bilgileri Temin (TCK m. 334)
- Yasaklanan Bilgilerin Casusluk Amacıyla Temini (TCK m.335)
- Yasaklanan Bilgileri Açıklama (TCK m. 336)
- Yasaklanan Bilgileri Siyasal veya Askeri Casusluk Maksadıyla Açıklama (TCK m. 337)
- Taksir Sonucu Casusluk Fiillerinin İşlenmesi (TCK m.338)
- Devlet güvenliği ile İlgili Belgeleri elinde Bulundurma(TCK m. 339)
- Terörle Mücadele Kanunu Kapsamında Bulunan Suçlar
- Örgüt Faaliyeti Kapsamına Giren Suçlar
Sık Sorulan Sorular
Genel af tarihi ne zaman?
Genel af tarihi net değildir. Bu konuya ilişkin halihazırda meclise sunulmuş bir af kanun teklifi yoktur.
Genel af nedir?
Genel af, TCK’nın 65/1. maddesini göz önünde tutarak, kamu davasının düşmesi ve hükmolunan cezaların bütün sonuçlarıyla birlikte ortadan kalkmasını sağlayan af olarak tanımlamak mümkündür. Kamu davasını, hükmolunmuşsa cezaları ve mahkumiyetin bütün sonuçlarını ortadan kaldıran af, bir tek kişi hakkında çıkarılmış olsa bile genel aftır.
Mecliste af çalışması var mı?
Meclis gündeminde Adalet Bakan'ının açıklamalarından anlaşılacağı üzere bir af tasarısı vardır. Ama somutlaşan ve kanun teklifi haline gelen bir durum değildir.
af nezawan cıkıyor onaylandımı
Halen meclis gündemine gelmedi. İçeriği belli değil.