Bagaj tazminatı nedir sorusu her yolcunun merak ettiği konulardan biridir. Hava yolu seyahatiniz sonlandı, uçaktan indiniz ve dönen bagaj konveyöründe bagajınızı bekliyorsunuz. Herkes bagajını alıp giderken sizin bagajınız çıkmadı. Bu durumda havayolu seyahatimde bagajım kayboldu ne yapmalıyım? Bagaj tazminatı alabilir miyim? Soruları aklınıza geliyor. Bu soruların cevabı makalemizde mevcuttur. Ne yapmalısınız? Nereye başvurmalısınız? Bagajınızdaki eşyaların değeri çok yüksekse zararınızı nasıl tazmin ettirmelisiniz? Bu makalemizde bu soruların cevaplarını bulmaya çalışacağız. Her şeyden önce yukarıdaki durum başınıza geldiğinde panik yapıp, stres olmanız gereken bir durum söz konusu değildir. 2023 yılında, dünya genelinde 6 milyardan fazla yolcu, hava yolu ulaşımını kullandı ve bunlardan yaklaşık 40 milyonu kayıp veya geciken bagaj olarak istatistiklere geçti. Bunların % 97’si kısa sürede, kalanın % 85’i ise bir ay içerisinde teslim edildi. Bazı bagajların bulunamamasına karşın, kayıp oranları, havayolu trafiğinin artışına ters orantılı olarak azalıyor. Kayıp bagaj meselesi ise en çok, yoğun hava trafiğine sahip Amerika Birleşik Devletleri’nde tartışılıyor.
Havayolu ile ulaşım, yurt dışı ve yurt içi seyahatlerde pek çok kişi tarafından tercih edilen bir ulaşım yoludur. Günlük olarak binlerce yolcunun havaalanlarında girişi ve çıkışı yapılmaktadır. Havalimanlarında yolcuların en çok karşılaştığı sorunlardan birisi bagajını teslim alamaması, geç telsi alması veya bagajın zarar görmüş biçimde teslim edilmesi durumlarıdır. Havalimanlarının yoğun olduğu dönemlerde böyle durumlarla karşılaşılması çok olasıdır. Aşağıda açıklayacağımız adımları sırası ile gerçekleştirdiğinizde sorununuz çözüme kavuşacaktır: Uçuş öncesinde dikkat etmeniz gereken hususların başında; Check-in sırasında size verilen bagaj etiketini ve uçuş kartınızı muhafaza etmeniz; kayıp bavulunuza ulaşmanızda size büyük fayda sağlayacaktır.
Havalimanında Bagajı Kaybolan Yolcuların Hakları Nelerdir?
Uluslararası Hava Taşımacıları Birliği (IATA)‘nin “ Standart Yer Hizmetleri” anlaşmasında havacılık sektörü ile alakalı kurallar belirtilmiştir. Bu anlaşmaya göre kayıp, hasarlı ya da gecikmeli bagajların söz konusu olduğu durumlarda bagaj sahibinin görmüş olduğu zarardan dolayı bagaj kilosu başına ödeme yapılmaktadır. Kayıp bagaja ilişkin check-in kayıtlarında görülen kilosu kadar hava yolunun belirlemiş olduğu miktar ile doğru orantılı olarak bir ödeme yapılacaktır.
Bagajınızın kaybolması veya geç teslim edilmesi durumunda yasal haklarınız mevcuttur. Bagajınızın geç teslim edilmesi durumunda, bagajınızı alamadığınız süreç içerisinde bu sebeple yapmış olduğunuz harcamalara ilişkin belgeleri sunmanız halinde bu harcamaları hava yolu şirketinden tazmin edebilirsiniz. Belge sunmak için yasal bagajın tarafınıza teslim edilme tarihinden itibaren 21 gündür.
Bagaj Tazminatı Alabilmek İçin Teslim Süresi Nedir?
Bagajınızın size geç teslim edilmesi durumunda tazminat talep edilebilmesi için teslime kadar geçen süre önem arz etmektedir; bu süreler ülkeden ülkeye farklılık arz etmektedir. Şöyle ki Amerikan Havalimanlarında bu saatler iç hatlar özelinde 6 saat, dış hatlar bakımından ise 12 saat olarak belirlenmiştir. Türk havalimanları açısından ise belli bir zaman sınırı belirlenmemiştir.
Kişinin bagajının kaybolması veya teslim edilmemesi durumunda yapması gereken ilk iş Kayıp ve Buluntu Eşya Bürosuna başvurarak rapor tanzim ettirmesidir. Rapor tutulmasından itibaren 5 günlük süre içerisinde havayolu şirketine rapor ile birlikte başvuru yapılması gerekmektedir. bu başvuru ile kişi kayıp olan bagajından kaynaklı zararların tanzim edilmesini isteyebilecektir. Kayıp bagajlardan kaynaklı olarak doğan zarar havayolu şirketine ait olacaktır. Bununla birlikte bagajın hasarlı teslimi ve geç teslimi durumlarında da hava yolu şirketinin sorumluluğu gündeme gelir ve burada da kişi doğan zararlarının tazminini isteyebilmektedir.
Kayıp Bagaj Tazminatı Almak İçin Ne Yapmalıyım?
- Hasarlı Bagaj için 7 gün içinde Hava yolu şirketine başvuru ile tazminat alımı yapılabilmektedir. Burada hasar için tazminat talebinde bulunulurken kişinin hasarlı bagajın ve check-in etiketinin fotoğrafı veya direkt etiket ile talepte bulunması gerekmektedir.
- Bagajın geç teslimi halinde kişi 21 gün içerisinde havayolu şirketine başvuru yaparak geç teslimden kaynaklı masraflarının tazminini isteyebilir. Bu süre en azami süredir. Anında başvurarak zararınızı talep edebilirsiniz. Bu süre geçtikten sonra dava açabilirsiniz.
- Kişinin bagajının kaybolması durumunda 2 yıl içerisinde Maddi-manevi tazminat talebinde bulunması hakkı vardır. Böyle bir durumla karşılaşılması durumunda hava yolu şirketleri kişiyi zararın tazmini için sigorta birimine yollamaktadır. Sigorta şirketinin sunduğu koşullarda anlaşma sağlanamaması durumunda kişi 2 yıllık süre içerisinde hukuki yollara başvurabilmektedir.
Bagajınız Kaybolduğunda Yapacağınız İşlemler
- Hangi ülkede olursanız olun, terminalden çıkmadan önce “Kayıp ve Buluntu Eşya” bürosuna gitmeniz gerekmektedir. Görevlilerin sizden isteyeceği belgeleri yani, uçuş kartınızı, bagaj fişinizi ve kimlik belgenizi (vatandaşlık kartınızı veya pasaportunuzu) hazır etmeniz işlemlerinizin hızlı ilerlemesine yardımcı olacaktır.
- Her havayolu şirketinde küçük farklılıklar olsa da, havacılıkta Eşya Karışıklık Raporu (PIR) denilen bir raporun tutulması gerekmektedir.
- Söz konusu rapor tutulduktan sonra, kaybolan bagajın araştırılması ilk 5 gün boyunca havalimanında bulunan Kayıp ve Bulutu Eşya Büroları’nın sorumluluğunda olacaktır.
- Bu süre zarfında Uluslar Arası Havacılık Kuralları (Varşova Konvansiyonu- Montreal Konvansiyonu) gereği havayolu şirketi size acil kullanım için diş fırçası, traş seti ve benzeri ürünleri içeren bir kit vermesi gerekmektedir.
- Bu geçen süreden sonra bagajınızı geç teslim aldıysanız ve teslim süresine kadar yaptığınız harcamalara ilişkin belgeleriniz elinizde mevcutsa; bagajı teslim aldığınız tarihten itibaren en fazla 21 gün içinde yaptığınız masrafların tazmini için ilgili hava yolu şirketine yazılı başvurmanız gerekmektedir.
- Eğer bagajınızı hasarlı aldıysanız yine, söz konusu hasarın tazmini için ilgili hava yolu şirketine bagajı teslim aldığınız tarihten itibaren 7 gün içinde yazılı başvurmanız gerekmektedir.
- Bagajınızın bu ilk 5 günlük süre içerisinde bulunamaması durumunda bagaj aksaklık bildirimini ilgili hava yolu şirketine yapılması gerekmektedir.
- İlk 5 günlük süreyi takip eden 45 günlük süre içerisinde bagajınız, Bagaj Aksaklıkları Takip Merkezi Müdürlüğü tarafından araştırılarak bulunup adresinize ücretsiz olarak teslim edilmesi gerekmektedir. Eğer bu süre içerisinde de bagajınız hala bulunamazsa görevliler sizi arayarak zararınızı tazmin etme yoluna gitmelidirler.
- Hava yolu şirketinin zararınızın giderilmesi için sizi sigorta birimine yönlendirmesi gerekmektedir.
- Bu süre zarfında sigorta şirketi ile zararınız olan bedelin giderilmesi yönünde bir anlaşmazlık bulunması durumunda hukuki süreç başlatmanız gerekmektedir.
- Tazminat hakkınız kullanmak için yasal olarak dava açma süreniz olay tarihinden itibaren 2 yıldır.
- Dava dilekçesinde; zararınızın gerçek bir şekilde tespit edilmesi ve hukuki sürecin sağlam temele oturtulması için yaşadığınız mağduriyet sebebiyle yapmış olduğunuz tüm masrafları(örneğin; aşırı pahalı bir giysinin faturası, taksi bedeli ve benzeri harcamaları)belgelendirmeniz tazminat almanızda büyük önem arz etmektedir.