Amirin İzni Olmaksızın Görev Yerini Terk Etmek

amirin izni olmaksizin gorev yerini terk etmek

Amirin izni olmaksızın görev yerini terk etmek bir disiplin suçudur. Bu disiplin suçu hem jandarma personeli hem de Emniyet Genel Müdürlüğünde görev yapan polis memurları için düzenlemiştir. Amirin izni olmaksızın görev yerini terk etmek (amirin izni varsa suç değildir.) kanunda disiplin suçu olarak düzenlenmiştir. Devlet Memurları Herhangi mazereti olmaksızın görev yapmakta oldukları görev mahallini terk edemezler. Memurun aksi fiili durumunda 657 sayılı Devlet Memurları Kanunun 125/A-b maddesi gereğince disiplin cezası ile cezalandırılmaları istemiyle disiplin soruşturması açılabilir. Açılan disiplin soruşturmasında memur haksız bulunması halinde aynı madde gereğince uyarma cezası ile cezalandırılabilir.

Başlatılan disiplin soruşturmasına karşı disiplin soruşturmasına yapan disiplin amiri veya muhakkik tarafından memurdan savunma  istenmesi gerekmektedir. Savunma alınmadan memura ceza verilemez.  Disiplin soruşturması yürüten tarafından Memura 7 günden az olmamak üzere belirlenen süre içerisinde savunmasını yapması istenir. Bu süre içerisinde savunmasını yapmayan memur, savunma yapma hakkından vazgeçmiş sayılır. Bu nedenle disiplin soruşturması açılan memur belirlenen süre içerisinde kendisini savunması önemlidir.

7068 sayılı Genel Kolluk Disiplin Hükümleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Kabul Edilmesine Dair Kanun’un 8.maddesinin 5.fıkrasının ç bendinin 5 numaralı alt bendinde “amirinin izni olmadan görev yerini terk etmek” fiili 24 ay uzun süreli durdurma cezası gerektiren fiiller arasında sayılmıştır.

Kamu görevini ifa eden devlet memurları bu görevi belli bir yerde yapılması hususu zorunlu olabilir. Bazı durumlarda da bu görev yeri Emniyet Genel Müdürlüğü veya Türk Silahlı Kuvvetleri gibi asayişi ve kamu güvenliğini sağlayan kurumlar için ise güvenlik açısından kritik öneme sahiptir. Bu nedenle kamu görevlisi görevini belirli bir yerde yerine getirilmesi gerekiyorsa ve görev yerini amirinin izni olmaksızın terk etmesi durumunda oluşabilecek durumları çeşitli mevzuatlara göre Kadim Hukuk ve Danışmanlık olarak açıklamaya çalışacağız.

Devlet Memurları Kanununa Göre Amirin İzni Olmaksızın Görev Yerini Terk Etmek

Devlet Memurları amirin izni olmadan veya herhangi bir mazereti olmadan görev mahalini terk edemez. Terk etmesi halinde ise 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 125/A-b maddesinin ihlali gereğince disiplin soruşturması açılır. Yapılan disiplin soruşturması sonucunda da haksız bulunması halinde söz konusu madde kapsamında uyarma cezası ile cezalandırılır.

Kamu kurumları kendi teşkilatlarının yapısına göre veya yürütmüş olduğu kamu görevinin gereği daha özele indirgenen personel disiplin mevzuatı oluşturmuşlardır. Devlet Memurları Kanununun (DMK) 125. Maddesinde hangi hallerde hangi disiplin cezalarının uygulanacağı düzenlenmiştir. Ayrıca Devlet Memurları Kanunu genel mevzuat niteliğindedir. Bu nedenle bir kamu kurumu personelinin disiplin işlemleri için özel mevzuat yoksa Devlet Memurları Kanunundaki disiplin hükümleri uygulanacaktır.

Devlet Memurları Kanununun 125/A-b maddesi gereğince, “Özürsüz veya izinsiz olarak göreve geç gelmek, erken ayrılmak, görev mahallini terketmek” fiilini icra eden kamu görevlisi Kınama Cezası ile disiplin soruşturması geçirecek, haksız bulunması halince Kınama cezası ile cezalandırılır. Soruşturma geçirenin disiplin soruşturmasına atanan muhakkik/müfettiş tarafından savunması alınmadan ceza verilemez. Hakkında disiplin soruşturması yürütülenin 7 günden az olmamak üzere savunması istenir. Bu süre içerisinde savunmasını yapmayan memur savunma hakkından vazgeçmiş sayılır.

amirin izni olmaksizin gorev yerini terk etmek cezasi
amirin izni olmaksizin gorev yerini terk etmek cezasi

Genel Kolluk Disiplin Hükümleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye Göre

Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin amacı; Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı personeline ilişkin disiplinsizlik ve cezaları, disiplin amirlerini ve kurullarını, disiplin soruşturma usulü ile diğer ilgili hususları düzenlemektir. Sayılan kurumlar kamunun güvenliği ve asayişi için görevli kurumlar olması nedeniyle görev yerinin terki güvenlik açısından zafiyet oluşturacaktır. Bu nedenle özel düzenlemeye tabi tutulmuştur.

Kararnamenin disiplin cezası verilecek fiiller başlıklı 8. Maddesinin 1/d maddesine göre “Özürsüz veya izinsiz olarak mesaiye geç gelmek veya erken ayrılmak” fiilini işleyen kamu görevlisi Uyarma cezası ile aynı kararnamenin 5-ç-5 maddesine göre “Amirin izni olmaksızın görev yerini terk etmek.” fiilini işleyen kamu görevlisi 24 Ay Uzun Süreli Durdurma cezası ile hakkında disiplin soruşturması yürütülür. Ayrıca aynı kararnamenin ağırlaştırıcı nedenler başlıklı 10. Maddesinde, “Görev yerinden ayrılmak fiili uzun süreli veya görevi aksatacak biçimde olmuşsa ya da Devleti veya kişileri zarara uğratmışsa durumun niteliğine, ağırlığına ya da zararın derecesine göre meslekten çıkarma cezası uygulanabilir.” Hükmü gereği idareye geniş bir takdir yetkisi verilmiştir. İdarenin bu takdir yetkisi sınırını aşması nedeniyle de çok sayıda mağduriyet yaşanmaktadır. Üstte sayılan fiillerden birinden dolayı disiplin soruşturması geçiren kişilerin idare hukuku avukatı ile süreci yürütmesi menfaatine olacaktır.

Yukarıda da bahsedildiği gibi görev yerini terk suçu işleyen kamu görevlisi Uyarma cezasından Meslekten Çıkarma gibi çok daha ağır sonuçlara da yol açabilmektedir. Bu gibi sonuçlarla karşılaşmamak ve gerekli önlemleri almak adına hayatınız boyunca yapacağınız mesleğiniz için profesyonel desteği ekibimiz sayesinde en etkili ve hızlı şekilde alabileceğinizi hatırlatmak isteriz.

Amirin İzni Olmaksızın Görev Yerini Terk Etmek Hakkında Danıştay Kararları

T.C. D A N I Ş T A Y BEŞİNCİ DAİRE Esas No : 2016/18295 Karar No : 2020/4917

Dosyanın incelenmesinden, … İli, … ilçe Emniyet Amirliği’nde polis memuru olarak görev yapan davacının, ön çevre koruma nöbeti esnasında nöbet noktasından izinsiz ayrıldığından bahisle, nöbetçi amir tarafından yapılan denetimde, nöbet yerini izinsiz ve mazeretsiz terk ettiği ve saygısızlık yaptığı yönünde tutulan tutanak üzerine, hakkında soruşturma başlatıldığı, hazırlanan soruşturma raporu doğrultusunda Van Valiliği İl Polis Disiplin Kurulu’nun … tarih ve 2013/61 sayılı kararı ile davacının, Emniyet Teşkilatı Disiplin Tüzüğünün 11.maddesinde yer alan amirin izni olmaksızın görev yerinden ayrılma suçunu işlediğinden bahisle, 24 ay uzun süreli durdurma cezası ile cezalandırıldığı anlaşılmıştır.

Olayda, davacının nöbet çizelgesi uyarınca 12 saat aralıksız çevre koruma nöbeti tuttuğu, bu esnada ihtiyacını gidermek için nöbet noktasına çok yakın olan bina içerisine girmesinin ardından, nöbetçi amirin gelmesi üzerine hakkında tutanak tutulmasına sebep olayın meydana geldiği, dolayısıyla uzun süre tutulan nöbet esnasında davacının kısa süreli görev yerinden ayrılışının “amirin izni olmaksızın görev yerinden ayrılma” suçu kapsamında değerlendirilmesine olanak bulunmadığı, davaya konu işleme dayanak olan fiilin sübut bulmadığı sonucuna ulaşıldığından dava konusu işlemde hukuka uygunluk görülmemiştir.

Bu itibarla, davanın reddi yönündeki İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU :

Açıklanan nedenlerle;

  1. 2577 sayılı Kanun’un 49. maddesine uygun bulunan davacının temyiz isteminin kabulüne;
  2. Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle reddine ilişkin temyize konu … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
  3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Mahkemeye gönderilmesine,
  4. 2577 sayılı Kanun’un (geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içerisinde kararın düzeltilmesi yolu açık olmak üzere, 09/11/2020 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

Gaziantep Bölge İdare Mahkemesi 5.İdari Dava Dairesi 2020/1660 E., 2022/823 K. Sayılı karar

Dava konusu işleme ilişkin dosyada yer alan bilgi ve belgelerin değerlendirilmesinden, dava konusu işlemin maddi sebebi olarak gösterilen, davacının 22.08.2018 tarihinde birliği terketmesi fiili ile ilgili olarak, davacının anılan tarihte görevli veya nöbetçi olduğuna, herhangi bir görev yerinde bulunması gerekliliğine ilişkin görevlendirildiğine dair dava dosyasında bir bilgi ya da belgeye rastlanılmadığı, salt kışlayı terketmesinin de görev yerini terketmek kapsamında değerlendirilemeyeceği açık olduğundan, davacının birliğini terketmesinin görev yerini terketmek olarak değerlendirilerek tesis edilen dava konusu işlemde hukuka uyarlık, davanın reddi yönündeki Mahkeme kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.

Yorum Gönderin

polis hizmet bolgesi ve hizmet bolgesi gruplari

Polis Hizmet Bölgesi ve Hizmet Bölgesi Grupları

Nafaka indirim davası, nafaka yükümlüsü ya da alacaklısının maddi durumunda gelen değişiklik sebebiyle nafaka miktarının değiştirmek için açılan davaya denir. […]

askeri rutbeler

Askeri Rütbeler – Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK)

Nafaka indirim davası, nafaka yükümlüsü ya da alacaklısının maddi durumunda gelen değişiklik sebebiyle nafaka miktarının değiştirmek için açılan davaya denir. […]

idare mahkemesine mudahale dilekcesi

İdare Mahkemesine Müdahale Dilekçesi

Nafaka indirim davası, nafaka yükümlüsü ya da alacaklısının maddi durumunda gelen değişiklik sebebiyle nafaka miktarının değiştirmek için açılan davaya denir. […]

X
kadim hukuk ve danışmanlık