Uzlaşma teklif formu örneği ile uzlaştırma sağlanır. Taraflar bu formu imzalarsa geçerli olur. Yani uzlaştırma raporu taraflarca imzalanır. Mağdur ya da suçtan zarar görenin uzlaşma teklifini kabul etmesi ve uzlaştırma görüşmesi. Uzlaştırma onarıcı adalet anlayışının ceza hukukuna kazandırdığı bir kurumdur. Uzlaştırma “soruşturulması ve kovuşturulması şikayete bağlı suçlar ile kanunda belirtilen bazı suçlarda şüphelinin bir edimi yerine getirmeyi, mağdurun veya suçtan zarar görenin de bununla yetinmeyi kabul etmesi halinde, soruşturma aşamasında kovuşturmaya yer olmadığı veya kamu davasının açılmasının ertelenmesi kararı verilmesini; kovuşturma aşamasında davanın düşmesi veya hükmün açıklanmasının geri bırakılmasını sağlayan müessesesine” denilmektedir. Uzlaştırıcılar, Alternatif Çözümler Daire Başkanlığına bağlıdır.
Uzlaştırma, ağır olmayan suçlarda, hem suç ile bozulan kamu düzenini “tarafların barışması” yolu ile yeniden tesis etmeyi hem de mağdurun zararını gidermeyi amaçlayan bir kurumdur. Uzlaştırma kurumunun kabul edilmesinin diğer önemli bir nedeni de, yargının iş yükünü azaltmaktır. Uzlaşma kapsamında kalan suçlardan dolayı, uzlaşma yolu denenmeden dava açılması engellenmekte ve böylece bazı suçlara ilişkin uyuşmazlıkların mahkeme önüne getirilmeden hızlı bir şekilde çözülmesine imkan sağlamaktadır. Uzlaştırmada bulunulabilecek suçlar şöyledir;
- Soruşturulması ve kovuşturulması şikâyete bağlı suçlar
- Şikayete bağlı olup olmadığına bakılmaksızın, Türk Ceza Kanununda yer alan;
- Kasten yaralama (üçüncü fıkra hariç, madde 86, madde 88),
- Taksirle yaralama (madde 89),
- Tehdit (madde 106, birinci fıkra),
- Konut dokunulmazlığının ihlali (madde 116),
- İş ve çalışma hürriyetinin ihlali (madde 117, birinci fıkra; madde 119, birinci fıkra “c” bendi),
- Hırsızlık (madde 141),
- Güveni kötüye kullanma (madde 155),
- Dolandırıcılık (madde 157),
- Suç eşyasının satın alınması veya kabul edilmesi (madde 165),
- Çocuğun kaçırılması ve alıkonulması (madde 234),
- Ticari sır, bankacılık sırrı veya müşteri sırrı niteliğindeki bilgi veya belgelerin açıklanması (dördüncü fıkra hariç, madde 239), suçları.
Uzlaşma Teklif Formu Örneği PDF – Word
Mahkeme suçun uzlaştırma kapsamında olduğunu anladığında dava dosyasını hemen uzlaştırma bürosuna göndermemeli, davaya bakmaya devam etmeli ve yargılamayı bitirdikten sonra beraat kararı vermeyecekse dosyayı uzlaştırma bürosuna göndermelidir. Çünkü beraat kararının verilmesini gerektiren hallerde (CMK m. 223/2), uzlaştırma sürecinin işletilmesi mümkün değildir. Örneğin sanık hakkında mala zarar verme suçundan (TCK m 151/1) dolayı açılan davada, sanığın kasten değil de taksirle hareket ettiği yargılamanın sonunda ortaya çıkarsa sanık hakkında beraat kararı verilmesi gerekecektir.
Şayet mahkeme yargılamaya devam etmez ve suçun uzlaştırma kapsamında olduğunu gördüğü anda dosyayı uzlaştırma bürosuna gönderirse, sanık unsurları oluşmayan suçtan dolayı uzlaştırma sürecine tabi olacaktır. Keza işlenen suçla ilgili olarak bir hukuka uygunluk sebebinin bulunması halinde de fiil suç teşkil etmeyeceği için beraat kararı verilmesi gerekecektir. Mahkeme bu hususları araştırmadan dava dosyasını uzlaştırma bürosuna gönderdiğinde sanık hukuka uygun olan fulden dolayı yaptırıma tabi tutulacaktır. Bu itibarla mahkeme dava dosyasını uzlaştırma bürosuna beraat kararı vermeyecekse göndermelidir. Böyle bir kararın verilip verilmeyeceği ise ancak duruşmanın sonunda belirlilik kazanacaktır.
T.C. …. CUMHURİYET BAŞSAVCILIĞI Uzlaştırma No : UZLAŞMA TEKLİF FORMU | |
---|---|
A. 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu'nun 253 ve 254 üncü maddeleri çerçevesinde, soruşturma/kovuşturma konusu …………………………………… suçun/suçların uzlaştırmaya tabi olması nedeniyle aşağıda açık kimliği belirtilen kişiye bu formun (D)bölümünde yer alan uzlaştırmanın mahiyeti ile uzlaşmayı kabul veya reddetmenin hukuki sonuçları anlatılarak uzlaşma teklifinde bulunulmuştur. …./…./20…. Saat:…...... Teklifte Bulunan Uzlaştırmacının Adı Soyadı Sicil No | |
B. UZLAŞMA TEKLİFİ YAPILAN | 1.( .... ) Mağdur/Katılan 2.(.... ) Mağdurun Kanuni Temsilcisi 3.( .... ) Suçtan Zarar Gören 4.(.... ) Suçtan Zarar Görenin Kanuni Temsilcisi 5.(.... ) Şüpheli/Sanık 6.(.... ) Şüphelinin/Sanığın Kanuni Temsilcisi |
C. UZLAŞMA TEKLİFİ YAPILAN KİŞİNİN | 1.T.C. Kimlik No 2.Adı Soyadı 3. Baba Adı 4. Anne Adı 5. Doğum Yeri ve Tarihi 6. Adres 7. Telefon |
D. Uzlaştırmanın mahiyeti ile uzlaşmayı kabul veya reddetmenin hukuki sonuçları: 1.Uzlaşma, tarafların özgür iradeleriyle belirleyeceği edim karşılığında veya edimsiz olarak anlaşmalarıdır. 2. Uzlaştırma süreci tarafların kabulüyle başlar, taraflardan biri kabul etmezse süreç işlemez. Taraflar uzlaşma sağlanana kadar bu yöndeki iradelerinden her zaman vazgeçebilirler. 3. Şüpheli/sanık ile mağdur/katılan veya suçtan zarar gören arasındaki uzlaştırmada esas hakkındaki kararı taraflar kendileri verirler. 4. Uzlaştırmacı, Cumhuriyet başsavcılığı uzlaştırma bürosu tarafından görevlendirilen tarafsız ve bağımsız bir kişidir. Uzlaştırmacı sadece görüşmelerin yürütülmesini kolaylaştırır. 5. Uzlaştırmacı taraflara uzlaştırma süreciyle ilgili ayrıntılı bilgilendirme yapar, hak ve yükümlülüklerini anlatır ve tarafların uzlaştırmaya ilişkin sorularını cevaplandırır. 6. Uzlaştırma ücreti ve giderlerinden mağdur/katılan veya suçtan zarar gören hiçbir şekilde sorumlu değildir. 7. Uzlaşmanın sağlanması halinde, şüpheli ya da sanık uzlaştırma giderlerini ödemez. Bu giderler Devlet Hazinesi 'nden karşılanır. 8. Uzlaşma teklifinden itibaren üç gün içinde kararın uzlaştırmacıya bildirilmemesi halinde, teklif reddedilmiş sayılır. 9. Uzlaştırma müzakereleri gizli olarak yürütülür. Uzlaştırma müzakereleri sırasında tarafların konuyla ilgili olarak yapacakları açıklamalar mevcut soruşturmada ve disiplinle ilgili olanlar da dahil olmak üzere, hiçbir soruşturma ve kovuşturmada ya da davada delil olarak kullanılamaz, herhangi bir yerde açıklanamaz. 10. Uzlaşma teklif formu ile uzlaştırma raporu taraflarca imzalanır. 11. Mağdur ya da suçtan zarar görenin uzlaşma teklifini kabul etmesi ve uzlaştırma görüşmesi yapması, haklarından vazgeçtiği anlamına gelmez. 12. Şüpheli ya da sanığın uzlaşma teklifini kabul etmesi ve uzlaştırma görüşmesi yapması suçu kabul ettiği anlamına gelmez. 13. Uzlaştırma müzakerelerine; uzlaştırmacı, taraflar ile bunların kanuni temsilcileri, müdafi ve vekili katılabilir. 14. Taraflardan herhangi birinin uzlaştırma görüşmelerine katılmaması halinde uzlaşma kabul edilmemiş sayılır. 15. Uzlaşmanın sağlanması halinde mağdur, yargılama sürecine girmeksizin uzlaşma sonucu belirlenen haklarını alır. 16. Uzlaşmanın sağlanması halinde mağdur, … açılmış bir dava varsa feragat etmiş sayılır. 17. Soruşturma evresinde uzlaşmanın gerçekleşmesi ve edimin yerine getirilmesi halinde, şüpheli hakkında kovuşturmaya yer olmadığına dair karar verilir ve adlı sicile kaydedilmez. Aksi halde kamu davası açılır. 18. Kovuşturma evresinde uzlaşmanın gerçekleşmesi ve edimin yerine getirilmesi halinde, sanık hakkında düşme kararı verilir ve adlı sicile kaydedilmez. Aksi halde yargılamaya devam olunur. 19. Şüpheli ya da sanığın edimini yerine getirmemesi halinde uzlaştırma raporu veya uzlaşma belgesi, 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu'nun 38 inci maddesinde yazılı ilam mahiyetinde belgelerden sayılır. Bu belge mahkeme kararı gibi İcra olunur. | |
UZLAŞTIRMANIN MAHİYETİ, UZLAŞMAYI KABUL VEYA REDDETMENİN HUKUKI SONUÇLARINI ANLADIM. FORMUN BİR ÖRNEGİNİ ALDIM. | |
Şahsıma yapılan uzlaşma teklifini; | |
İnceleyip üç gün içinde beyanda bulunmak istiyorum. | …./ .... /20 ... Saat: ....... İmza |
Kabul ediyorum. | …./ .... /20 ... Saat: ....... İmza |
Kabul etmiyorum. | …./ .... /20 ... Saat: ....... İmza |