İmar Durumu Sorgulama

imar durumu sorgulama

İmar durumu sorgulama internet üzerinden yapılabilir. Bunun için 2 yol vardır. İlki e devlet üzerinden imar durumu sorgulama, ikincisi ise e-plan üzerinden sorgulamadır. İmar durumu, ülkenin belirli bir bölgesindeki imar planlarına ve imar yönetmeliklerine göre bir arsa üzerinde nasıl bir plan yapılacağını gösteren belgedir. İmar planı, arsanın hangi şartlarda ve nasıl kullanılacağını gösterir. Bölge üzerinde nasıl bir inşaat yapılacağı imar planına göre hazırlanan imar durumu belgesine bakılarak yapılır. İmar durumu belgeleri belediyelerden alınabilir. Belediyelerin Kadastro Müdürlüklerinden verilen bu belge 1 yıl süreyle geçerli olacaktır.

İmar durumu belgesi; belediyelerde yer alan Kadastro Müdürlükleri’nden alınabilir ve alınan bu belge 1 yıl süreyle geçerli olur. 1 yılın geçmesi halinde ise kişilerin yeniden başvuruda bulunmaları gerekir. Ayrıca bu belgelerin başvurusunda Kadastro Müdürlükleri’nden alınacak birtakım belgeler de eklenebilir. Kadim Hukuk ve Danışmanlık olarak bu yazımızda imar durumu sorgulamadan bahsedeceğiz.

İlgili Makale: İptal Davası

İmar Durumu Nedir?

İmar durumu, bir arazinin imar parselinin nasıl kullanılacağını ve üzerine yapılacak binanın ne şekilde yapılacağını belirleyen belgedir. İmar durumunda yapının ada, yoğunluk ve düzeyi belirlenerek arazinin yapılanma koşulları belirlenir. Arazi üzerindeki imar durumu, arazinin tarım arazisi olması ya da inşaata müsait bir arazi olması arasındaki duruma göre değişiklik gösterir. Örneğin tarım alanlarında %4 imar varken, diğer arazilerde %40 imar yer alabilir.

İmar durum belgelerinde inşaatın nasıl yapılacağı, inşaatın kaç kat yapılacağı gibi bilgiler yer alır. Örneğin cephe mesafeleri, taban alanındaki kat sayısı ve inşaatın düzeni bu belgeden anlaşılmaktadır. Dolayısıyla bir kişinin inşaat yapması için imar durumu belgesi alması şarttır. Belgelerin belediyeden temini için de belediyeler tarafından belirlenen belirli bir ücret ödemesi yapılmaktadır.

imar durumu sorgulama nasil yapilir
imar durumu sorgulama nasil yapilir

E-İmar Nedir?

E-imar belediyelerin mimarı projelerinde ruhsat süreçlerinin elektronik ortamda kabul edilebilir ve onay süreçlerinin e-imza – mobil imza gibi araçlarla sağlandığı yazılı bir platformdur. E-imar sistemi internet üzerinden kolay ulaşım sağlanabildiği için erişimi kolay bir sistemdir. Bu sistem sayesinde de kişilerin belediyelere yapacağı proje başvuruları internet üzerinden gerçekleşmektedir. Var olan gelişmeleri de yine internet üzerinden sorgulanabilir.

E-imar uygulamasının kullanımı mimarı ve imar projelerinin başvurularını yapabilen yetkili kullanıcıların sisteme kayıt olması ile gerçekleşir. Başvuru süreçlerini eksiksiz tamamlayan bu kişiler tarayıcıları ile süreci kolay bir şekilde takip edebilir. Belediye yetkilileri de yapı denetim firma yetkilileri tarafından onay süreçlerini yapmalıdır. Bu nedenle kişinin tüm onay ve ret işlemleri aynı şekilde elektronik ortamda gerçekleştirilebilir.

İmar Durumu Sorgulama Nasıl Yapılır?

İmar durumunun sorgulanması için arsanın bağlı olduğu belediyenin resmi web sayfası üzerinden bir sorgulama yapılabilir. Bununla birlikte Türkiye Cumhuriyeti Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın resmi sitesindeki E-Plan Otomasyon Sistemleri üzerinde imar durum belgesi sorgulanabilir. Bu sorgulama için il- ilçe, mahalle, ada ve parsel numaraları girilir. Ardından altta yer alan İmar durumu indir tuşuna tıklanarak doküman üzerinden inceleme yapılır.

Dokümanda, açık adresin yanı sıra geometrik alan, ölçek gibi bilgiler de verilir. bunun yanı sıra fonksiyonunun ticaret alanı olup olmadığı, kat adedi, yapı yüksekliği, ön bahçe mesafesi, coğrafi koordinatlar gibi bilgiler de bu durum bilgisi içerisinde yer alır. Ancak imar durumu sorgulama ekranındaki belge kişinin inşaata başlaması için yeterli değildir. Belediyelerden alınması gereken evrak ile inşaatın yapılması gerekmektedir.

E-Devlet Üzerinden İmar Durumu Sorgulama

E-devlet sistemine giriş yaptıktan sonra imar durum bilgisi sorgulama kısmına gelindiğinde burada belediyelere ait imar durum belgesi sorgulama ekranları çıkacaktır. Bulunduğunuz belediyenin imar durum belgesi sayfasına yönlendirilerek ya da e-devlet sistemi üzerinden konu hakkında detaylı sorgulama yaparak devam edebilirsiniz. Sorgulama adres bilgileri ile yapılabileceği gibi ada-parsel bilgileriyle de yapılabilir. Ardından mahalle adı ve diğer bilgiler örneğin dış kapı numarası gibi girilerek sorgu yapılmaya başlanır.

Ancak kişinin sorgulama yaparak elde ettiği evrak inşaatın başlaması için yeterli değildir. Sorgulama yaptıktan sonra imar planı üzerinde kaç katlı bir bina yapabileceğinize dair bir bilgiye dahi erişebilirsiniz. Ancak belediyeden ücreti ödenmeden alınan evrak ile inşaata başlanması gerektiğinden e-devlet ya da belediyenin kendi sayfasından sorgu yapılması yeterli olmayacaktır.

X
kadim hukuk ve danışmanlık