Şikayetvar sitesinden şikayet kaldırma mümkündür. İçeriği kaldırmak için 2 tür yol vardır. İlki websitesiyle iletişim kurarak kurallara aykırılık olduğunu dile getirmek, ikincisi ise sulh ceza hakimliğinden içeriğin kaldırılması kararı almaktır. Şikayetvar websitesi; eksik, hatalı ya da olumsuz bir ürün ya da hizmetle karşılaşan tüketicilerin, şikayetlerini internet üzerinden dile getirebilmelerini ve şikayetin marka tarafından değerlendirilip çözülmesini sağlayan bir web sitesidir. Ancak bazı durumlarda bu şikayetler haksız rekabete neden olabilecek hususlara sebep olabilmektedir. Şikayetvar platformuna yazılan şikayetler, maksimum 72 saat bekletilir. Firma; herhangi bir aksiyon almaz veyahut şikayeti çözüme kavuşturmaz ise, her hâlükârda bu sürenin sonunda şikayet yayına alınır. Ancak firmanın daha önce aksiyon alması durumunda 72 saat beklenmesi gerekmez.
Şikayetvar, Türkiye’nin en büyük online şikayet platformlarından biridir. Her gün yüzlerce yeni şikayetin ve yorumun paylaşıldığı platformda, işletmeler için itibar yönetimi büyük önem taşımaktadır. Olumsuz yorumlar ve şikayetler, potansiyel müşterilerinizi etkileyebilir ve işletmenizin imajına zarar verebilir. Kadim Hukuk ise tüm sektörlerde hizmet veren işletmelere Şikayetvar yorum kaldırma ve silme hizmeti sunmaktadır. Yılların emeği sonucu oluşturulan marka değeri ve itibar çok kıymetli bir değerdir. Bu emek çoğu zaman haksız ve yersiz karalama ve iftira kampanyasıyla zedelenebilmektedir. Bu nedenle yılların emeği olan bu değer korunması gerekmektedir. Yazılı ve görsel medyanın yanı sıra dijital medyanın da hayatımızın ayrılmaz bir parçası olduğu bu dönemdeyiz. Bu yazımızda da şikayetvar internet sitesinde marka ve firmalara karşı yapılan haksız şikayetlerin kaldırılması prosedürü hakkında bilgilendirme yapılacaktır. Şikayetvar sitesinden şikayet kaldırma yollarını bu makalemizde sizlere detaylı aktaracağız.
Şikayetvar Sitesinden Şikayet Kaldırma Yolları Nelerdir?
Şikayetvar.com, tüketicilerin aldıkları ürünlerin yada hizmetlerin hatalı veya eksik olduğu iddiasıyla firmaların şikayet edildiği, firmaların ise bu şikayetler doğrultusunda konu ile ilgili çözüm üretmeye çalıştığı bir platformdur. Tüketicilerin ürün veya hizmet aldıkları firmalarla yaşadıkları sıkıntıları dile getirdikleri şikayetvar.com’a her gün binlerce şikayet gelmektedir. Tüketiciler aldığı hizmetten memnun kalmadıklarını veya eksik bir hizmet aldıklarını şikayetvar.com’a veya benzer şikayet sitesine yorum yaparak hem hak aramak hem de diğer insanları uyarmak istemektedir. Ancak bu durum çoğu zaman kötüye kullanılmaktadır. İlgili firma mağduriyeti gidermiş olsa da şikayet siteden kaldırılmamaktadır. Şikayetvar sitesinden şikayet kaldırma yöntemleri yazımızın altında detaylıca yazılmıştır.
Hal böyleyken şikayetvar.com’a veya benzer şikayet sitesinden şikayet kaldırma işlemi hukuken nasıl yapılır bu yazılımızda bunu inceleyeceğiz. İlgili firma mağduriyeti gidermiş olmasına rağmen yapılan şikayet siteden kaldırılmamış ise 5651 sayılı “İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun” veya “Türk Ticaret Kanunu” hükümlerine göre hukuki süreç başlatılarak ilgili yorumun kaldırılması sağlanabilir.
Şikayetvar sitesinden şikayet kaldırma (https://www.sikayetvar.com/) yolları firmaya talep ve mahkeme kararıdır. Şikayetlere yapılan itirazlar, Ticaret Bakanlığının hazırladığı Tüketici Değerlendirmeleri Hakkında Kılavuz ile Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği doğrultusunda hazırlanan kılavuz doğrultusunda uzman ekibimiz tarafından yapılmaktadır. Firmalar, alacakları, borçları ve ismi gibi maddi olan ve maddi olmayan tüm varlıkları ile birlikte devredildiğinden ve firma değerini bu varlıklar belirlediği için devralanlar eski şikâyetlerin silinmesi talebinde bulunamaz.
Şikayetçi tarafından doğru marka yerine sehven farklı bir marka seçilmişse/yazılmışsa, şikayetin doğru markaya aktarımı sağlanır. Yetkisiz servisler tarafından yapılan işlemlere yönelik şikâyetlerin markaya yazıldığının tespit edilmesi ve muhatap firmanın (servis) belli olması durumunda şikâyet ilgili firmaya taşınır. Firmalar hakkında şikayetvar isimli internet sitesine yapılan şikâyetlerin kaldırılması için çeşitli yollar mevcuttur.
Firma Talebi veya Re’sen Kaldırma
Şikayetvar sitesinden şikayet kaldırma yöntemlerinin ilki sitenin resen veya ilgili firmanın talebiyle kaldırmasıdır. Bu yöntem hızlı olsa da pek sonuç alınabilen bir yöntem değildir. Şikayetvar sitesi şikayetin içeriğine göre aşağıdaki hususların varlığı halinde re’sen veya firmanın talebine üzerine şikayetin kaldırılmasına karar verebilir.
- Hukuka ve Ahlaka Aykırı İçerik
Hukuka aykırı ve ahlaka mugayir ifadeler içeren metinlerin tespiti halinde gerekli düzeltmeler yapılmakta olup düzeltilemeyecek nitelikteki şikayetler tümüyle yayından kaldırılabilir.
- Sahte Şikayet/Şikayetçi
Müşteriniz ya da müşteri adayınız olmayan kişilerce tamamen uydurma/kurgu bir içerikle yazılan şikayetler, sahteliğin firma tarafından hiçbir şüpheye yer vermeyecek surette, somut kanıtlarıyla ortaya konulması halinde yayından kaldırılabilir. Anlatılan olaydaki yorum farklılıkları bu kapsam dahilinde incelenmeyecektir.
- Beğeni/Teşekkür İfadesi
Şikayetvar özü itibariyle memnuniyetsizliklerin ifade edildiği bir platform olması nedeniyle, sadece teşekkür ve beğeni içeriği olan yorumlar yayına alınmamakta, sonradan tespiti durumunda da silinmektedir. Teşekkür ve beğeni ifadeleri, çözüme kavuşan bir şikâyete ilişkin olması durumunda cevap/gelişme olarak yayına alınabilmektedir.
- Tekrarlayan Şikayet
Aynı konuya ve olaya ilişkin bir firma hakkında yalnızca tek bir şikâyet yazımına müsaade edilmektedir. Aynı konuya ilişkin yazılan benzer içerikli şikâyetler ilk şikâyetin altına gelişme olarak eklenebileceği gibi Şikayetvar’ın kararıyla tümüyle de kaldırılabilir. Karara bağlanmış şikâyetlerle ilgili açılan ikinci talepler, yeni bir belge ya da silme/aktarma argümanı ortaya konulmadığı sürece değerlendirmeye alınmaz.
- Personel Hakları (Maaş, İzin )
Bir personelin, çalıştığı firma aleyhinde yazmış olduğu, sözleşme veya özlük haklarına ilişkin şikâyetler, şikâyet olarak kabul edilmez ve tespiti halinde silinebilir. İş başvurusu ve iş görüşmeleri de bu kapsamda değerlendirilir.
- GSM Numarasının Kullanım Dışı olması
Şikayetvar’a üyelik esnasında alınan ve doğrulaması yapılan şikâyetçiye ait kayıtlı GSM numarasının sonradan kullanım dışı olması durumunda, talep üzerine markaya ait şikâyet silinebilir.
- Yetkisiz Servis
Yetkisiz servisler tarafından yapılan işlemlere yönelik şikâyetlerin üretici markaya yazıldığının tespit edilmesi durumunda özel servis firması belli ise bu firmaya aktarımı sağlanır. Firmanın belirlenememesi durumunda şikâyet yayından kaldırılabilir.
- Unutulma Hakkı
Yayım tarihinden itibaren üzerinden beş yıl geçen şikâyetler, firmaların itirazına gerek kalmaksızın sistem tarafından otomatik olarak yayından kaldırılır.
- Başkası Adına Yazılan Şikayetler
Birinci derece akrabalıklar hariç başkası adına yazılan şikâyetler yayından kaldırılır.
- Yönlendirme ve Reklam
Tüketicinin satın alma iradesini tahakküm altına almaya çalışan yönlendirme iletilerinin ve reklam amaçlı şikayetlere ilişkin içeriklerin tespiti halinde gerekli düzeltmeler yapılmakta olup düzeltilemeyecek nitelikteki şikayetler tümüyle yayından kaldırılabilir.
- Yargı Kararı
Şikayetin yayından kaldırılabilmesi için şikayeti yazanın suçlu bulunup cezalandırılması veyahut şikayet edilen firma lehinde bir mahkeme kararı bulunması gerekmektedir.

Mahkeme Kararıyla İçeriğin Durdurulması/Kaldırılması
Şikayetvar sitesinden şikayet kaldırma ikinci yöntemi ise mahkeme yoluyla kaldırmadır. Şikayetvar sitesinde şikayet paylaşanlar içerik sağlayıcı, şikayetvar sitesi de yer sağlayıcı olarak kabul edilmektedir. Türk Ticaret Kanununun haksız rekabete ilişkin hükümleriyle 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi Ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun hükümlerine göre haksız rekabete aykırı bir şekilde yapılan yorumların kaldırılması sağlanabilir. Şikayetin içeriğine göre de içeriğin kaldırılmasında farklı prosedürler izlenmektedir. Bu prosedürler,
- Söz konusu şikayetin kişilik haklarına ve firmanın itibarına aykırı olması
Bu durumda kişilik haklarına aykırı yorum için sulh ceza hakimliğine usulüne uygun bir dilekçe ile başvurmak gerekmektedir. Sulh ceza hakimi yapılan başvuruyu 24 saat içerisinde değerlendirir ve kabul kararı verirse Erişim Sağlayıcıları Birliğine göndererek erişimin engellenmesi veya içeriğin kaldırılmasını talep eder. Erişim Sağlayıcıları Birliği kendisine gelen kararı incelenmeksizin 4 saat içerisinde uygulamak zorundadır.
- Şikayetin suç ihtiva ediyor olması
Şikayetvar sitesine yapılan yorumun bir suç teşkil etmesi halinde cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulabilir.
- Hukuka aykırı ve gerçek dışı beyanlarla kuruluşu kötülüyor olması
Şikayetin içeriğine göre yukarıda belirtilen kişilik haklarının ihlali kapsamında hukuki yollara başvurulabilir. Ayrıca Türk Ticaret Kanununun 54. Maddesi kapsamında Haksız Rekabet kapsamında dava açılabilir.
- Marka hakkını ihlal etmesi
Yapılan şikayetin marka hakkını ihlal etmesi halinde Sınai Mülkiyet Kanunu kapsamında marka hakkına tecavüz fiilinin tespiti için dava açabileceği gibi, tecavüz fiilinin önlenmesini, durulmasını yahut tecavüz fiilinin kaldırılmasını da mahkemeden talep edebilir. Aynı şekilde, hakkı ihlal edilen marka sahibinin maddi ve manevi tazminat talebinde bulunabilir.
- Unutulma hakkını ihlal etmesi
Unutulma hakkı esasen kişilerin kendileri hakkındaki bilgi ve paylaşımların ortadan kaldırılmasını isteme hakkını oluşturur. Bu bağlamda internetten içerik kaldırılmasının talep edilmesi de unutulma hakkının bir gereğidir. Yukarıda da belirtildiği gibi Yayım tarihinden itibaren üzerinden beş yıl geçen şikayetler, firmaların itirazına gerek kalmaksızın sistem tarafından otomatik olarak yayından kaldırılır.
Sitelere Şikayet Yazanların ve Şikayet Sitesinin Hukuki Sorumluluğu
Haksız Rekabet Hükümleri
TTK 55/1-a-1 maddesine göre “Başkalarını veya onların mallarını, iş ürünlerini, fiyatlarını, faaliyetlerini veya ticari işlerini yanlış, yanıltıcı veya gereksiz yere incitici açıklamalarla kötülemek” haksız rekabet olarak sayılmıştır. Şikayet şirketlerinde genel olarak durum bu şekildedir ve bu durumda mağdur şirketin hakları (yalnız TTK’ya göre);
- Fiilin haksız olup olmadığının tespitini
- Haksız rekabetin men’ini (içeriğin yayından kaldırılmasını)
- Haksız rekabetin sonucu olan maddi durumun ortadan kaldırılmasını, haksız rekabet yanlış veya yanıltıcı beyanlarla yapılmışsa bu beyanların düzeltilmesini ve tecavüzün önlenmesi için kaçınılmaz ise, haksız rekabetin işlenmesinde etkili olan araçların ve malların imhasını,
- Kusur varsa zarar ve zıyanın tazminini, (maddi tazminat)
- Türk Borçlar Kanununun 58 inci maddesinde öngörülen şartların varlığında manevi tazminat verilmesini,
- İçeriklerin yayından kaldırılması için dava başında tedbir kararı verilmesini
- Ceza olarak iki yıla kadar hapis ve adli para cezası da talep edebilir. (bu yukarıdaki taleplere konu olacak davadan hariç savcılığa suç duyurusu ile yapılacak ayrı bir başvurudur)
Şikayet Yazanlar Bakımından Sorumluluk
İnternete içerik giren kişilerin tamamının girdiği içeriklerden dolayı sorumluluğu vardır. Bu sorumluluk hem hukuki sorumluluk (tazminat) hem de cezai sorumluluk şeklindedir. Kişilik haklarının zedelendiği, firmanın haksız ve gereksiz yere kötülendiği her durum tazminat borcu doğurur. Çünkü bunların hepsi suç olmasa da hepsi haksız fiildir. Yani en kötü ihtimalde Türk Borçlar Kanunu hükümlerine göre maddi ve manevi tazminat alma imkanı vardır.
Ayrıca bu durum için daha özel bir düzenleme olan Türk Ticaret Kanunu madde 54 ve devamı maddeleri de (haksız rekabet) bir sorumluluk kaynağıdır. Dolayısı ile şikayet yazanlara karşı TTK 54 ve devamına göre haksız rekabetten içeriğin kaldırılması istemli maddi manevi tazminat davası açılabilir ve hapis istemli ceza davası açabilir. Yukarıda hangi hakların talep edilebileceğinden bahsettik. En basit ihtimalde bile kişilik haklarına saldırı var ise TMK 24 ve devamı hükümlerine göre haklar kullanılabilir. Şikayet sitesinden şikayet kaldırma ile ilgili bu süreçte avukat yardımı alınması her zaman önemlidir. Zira burada çok ciddi haklar mevzu bahistir.

Şikayet Siteleri Bakımından Sorumluluk
Kural olarak yer sağlayıcılar yani bu durumda şikayet siteleri kullanıcıların sağladığı içeriklerden sorumlu olmaz. Ancak şikayet var gibi şikayet sitelerinde durum biraz farklıdır. Şikayet siteleri, kullanıcıların şikayetlerini önce onaylamakta ondan sonra yayınlamaktadır. Dolayısı ile bu içeriğe onay vererek kendisi siteye koymaktadır ve bu anlamda içerik sağlayıcı olarak düşünülebilir. İçerik sağlayıcısı olarak düşündüğümüz zaman ise yazılan içeriklerden hukuken sorumlu olmaktadır. Şikayetvar sitesinden şikayet kaldırmama durumu haksız olarak gerçekleşirse sitenin sorumluluğu doğabilir.
Şikayet sitelerinin içerik sağlayıcı olmadığını varsaydığımız durumda bile bu durumda yer sağlayıcı olarak sorumlulukları söz konusudur. Hukuka aykırı bir yorum-şikayet yer sağlayıcı tarafından uyarıya rağmen kaldırılmazsa talep üzerine Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Başkanı 50 bin TL ile 500 bin TL arasında idari yaptırım cezası uygular.
Bu durumun hukuka aykırılığının temelini de TTK 54 ve devamı hükümlerinden veya TMK 24 ve devamı kişilik haklarına saldırı hükümlerinden aldığını belirtmiştik. Ek olarak basın, yayın, iletişim ve bilişim kuruluşlarının sorumluluğu başlıklı TTK 58’e göre haksız rekabetin bu siteler aracılığı ile gerçekleşmesi halinde aynı davaların bu sitelere karşı da açılabileceği açıkça belirtilmiştir. Dolayısı ile bu içerikleri biz değil kullanıcılar yazıyor savunması mümkün değildir.
Şikayet var benzeri sitelerin kullanıcı şartları arasına, paylaşımlara veya sitenin herhangi bir yerine paylaşımlardan ötürü sorumlu olmadığına dair bildirim koyması, onun sorumluluğunu ortadan kaldırmaz. Bu kanuna aykırı bir düzenlemedir ve hukuken sonuç doğurmaz. Ek olarak şikayet siteleri şirketlerin marka ismi ve logolarını izinsiz kullanmaktadır. Bu nedenle marka hakkının ihlali sebebiyle ayrıca bir dava açılıp markanın kullanılmasını önleme ve tazminat da talep edebilir. Ayrıca yer sağlayıcılar barındırdıkları internet sitelerine ilişkin trafik, kimlik bilgisi vb. önemli bilgileri en az 1 sene saklamakla yükümlüdür. Bu kapsamda ilgili yorumu yapan kişilere ilişkin bilgiler de saklanmalıdır. Bu bilgiler Bilgi Teknolojileri İletişim Kurumu Başkanı tarafından talep edildiği zaman bilgileri vermek zorundadırlar. Aksi halde 10 bin TL ile 100 bin TL arasında değişen idari para cezası uygulanır.
Sonuç olarak ilgili şikayetleri kaldırmayan şikayet sitelerine karşı şirketler; içeriğin kaldırılması talebinde bulunma, erişim engelleme başvurusunda bulunma, BTK’ya yer sağlayıcı yükümlülüğünü yerine getirmeme nedeni ile idari para cezası için başvurma, TTK 54 (haksız rekabet) ve devamı hükümleri gereği içeriğin kaldırılması ve ileride de durdurulması talepli maddi ve manevi tazminat davası, TTK 54 ve devamı gereği hapis cezası istemli ceza davası açma haklarına sahiptir.