Ceza Hukuku

Bilişim Suçlarına Hangi Mahkeme Bakar?

Bilişim suçlarından bahsederken öncelikli olarak bilişim kelimesinin tanımına bakılmalıdır. Bilişim; teknoloji sistemlerinin tamamını içeren genel bir üst terimdir. Teknolojinin gelişimi ile oldukça yaygınlaşan bilişim suçlarında görevli mahkeme suçun niteliğine ve cezanın ağırlığına göre değişmekle birlikte genel kapsamda asliye ceza ve ağır ceza mahkemeleridir. Bilişim suçlarına hangi mahkeme bakar? Sorusunu cevaplayabilmek için öncelikle bilişim suçları örneklerine bakmamız gereklidir.

Bilişim Suçları Nelerdir? Bilişim Suçları Örnekleri

Bilişim suçları Türk Ceza Kanunu’nun 243, 244, 245. Maddelerinde düzenlenmiştir. Aynı zamanda özel kanunlarda bilişim suçu olarak düzenlenen suçlarda vardır. Bilişim suçları nelerdir sorusu kapsamlı bir soru olmakla beraber genel olarak Ceza Kanunundaki suç tiplerini işlerken internet, bilgisayar ya da benzeri her türlü teknolojinin kullanılmasıyla oluşan suçlardır.

bilişim suçları örnekleri; bir sisteme izinsiz olarak girmek, verilerini değiştirmek ya da yok etmek veyahut bilişim sistemleri kullanılarak hakaret, tehdit,  dolandırıcılık, hırsızlık gibi suçlar bilişim suçları kapsamına girmektedir. Özetle; Bilişim suçları nelerdir sorusuna bilgisayar ya da herhangi bir teknoloji sistemi yasal olmayan yollarla kullanılarak ve yetki dışı gerçekleştirilen  suçlardır cevabını verebiliriz.

Bilişim Suçları Başvuru

Bilişim suçları oluştuğu takdirde suçlar asliye ceza veya ağır ceza mahkemeleri görevli olacaktır. Ancak Türk Hukuk sisteminde bilindiği üzere doğrudan ceza mahkemesine başvuru yapılamaz. Söz konusu bilişim suçları oluştuğu takdirde öncelikli olarak emniyete ya da savcılığa giderek şikayette veya suç duyurusunda bulunulur. Ardından savcılık makamı suçun oluştuğu ve işlendiği kanaatine varırsa iddianame hazırlayarak ceza mahkemelerine bu durumu yönlendirir. Bilişim suçları başvuru dilekçe ile yapılır.

Bilişim Suçlarına Hangi Mahkeme Bakar? Suçun nevine göre değişiklik göstermektedir. Bu mahkemeler; Asliye Ceza Mahkemesi ve Ağır Ceza Mahkemesidir.

Bundan sonraki süreçte yargılama mahkemelerde yapılır. Bu süreçte Sulh Ceza Hakimliği’nden erişim engelleme kararı da talep edilebilir. Sulh Ceza Hakimliği bu gibi erişim engelleme taleplerini kanunda belirtilen 24 ya da 48 saat gibi kısa süreler içerisinde duruşmasız olarak karara bağlar. Belirtmek gerekir ki aslen bilişim suçları şikayete tabi suçlar değildir dolayısıyla savcı re-sen de soruşturma başlatabilir. Dolayısıyla şikayetten vazgeçilse bile savcılık makamı soruşturmayı devam ettirebilir. Bilişim suçlarında önemli olan nokta; suçu işleyen şahısın suçu işlerken kullandığı IP adresi bulunarak, nereden bağlantı sağladığının tespit edilebilmesidir.

Bilişim suçları cezaları çok ağırdır. Fakat tespit edilmesi ve sürecin takibi zor olduğundan kimse uğraşmak istememektedir. Bu nedenle suçlular malesef serbest gezmektedir. Bu sebeple şikayetten kaçınmamalısınız.

Bilişim Suçları Tazminat

Bilişim suçları sebebi ile maddi veya manevi tazminat talebinde de bulunulabilir. Bu gibi durumlarda görevli mahkemelerin ceza mahkemeleri değil de hukuk mahkemeleri olduğu göz önünde bulundurulmalıdır. Bilişim suçları uzmanlık gerektiren bir hukuk dalı olduğundan dolayı söz konusu soruşturma ya da yargılama sürecine bilişim suçları konusunda uzman ceza avukatı ile devam etmenin size faydası olacaktır.